Herní mechaniky

Herní mechanika je nějaký prvek, princip nebo způsob, jakým se hra hraje. Mechanika se může vztahovat na celou hru, například můžete draftovat karty a to opakovat několik kol až do konce hry, nebo se mechanika může vztahovat na specifickou část hry, například vyhodnocování boje kostkami.

Jestli už jste si zahráli více her, zjistíte, že vás některé mechaniky baví více než jiné. Je Carcassonne tvoji oblíbenou hrou a chceš najít podobnou? Nebo jsi hrál(a) poprvé deck-building hru a chceš se dozvědět, jaké další hry využívají tuhle mechaniku?

Mechanik ve hrách je spoustu. Tady si představíme 20 nejčastějších, včetně příkladů her, ve kterých jsou použity.

Tip: Omrkni všechny hry, které máme skladem, v sekci Hry.

 

1. Area control

Area Control (nebo kontrola území), jak již z názvu vyplývá, spočívá v tom, že hráči těží body nebo výhody z toho, že ovládají nějaká území. To je většinou určeno množstvím nějakých komponentů nebo silou figurek v daném území. 

Hry: Hra o trůny, Small world, Ethnos, Blood RageCyclades

2. Draft

Draft znamená, že si hráči mezi sebou rozdělují karty, nebo jiné herní prvky, v nějakém pořadí. Většinou se setkáte s tím, že každý dostane nějaký počet karet, jednu si vybere a zbylé pošlete dál. Draftovat někdy můžete i z veřejné nabídky. To zvýhodňuje hlavně prvního hráče, což je ale pokaždé někdo jiný. 

Hry: 7 Divů světa, Sushi Go, Blood RageKočičí Klub

3. Engine building

Engine building je mechanismus, kdy si budujete svůj “engine”, který vám bude přinášet různé zdroje, vítězné body a další výhody. Stavíte si například nějaké městečko. Ze začátku vám nepřinese nic, nebo jen málo, ale s každou budovou, co postavíte, dostáváte více a více obyvatel, surovin, výhodnější akce apod. Především se snažíte být co nejefektivnější. 

Hry: Terraformace Mars, Gizmos, Na KřídlechDivukraj

4. Set collection

Sbírání setů barev, čísel, zvířátek, surovin, všeho možného. Dost často se s touto mechanikou setkáte u malých karetních her.

Hry: Ticket to Ride, Sushi Go, Azul, Fazole, Krabčáci

5. Hand/Resource management

“Management ruky/zdrojů”. Jedná se o nějakou správu karet na ruce, nebo zdroje, které mají hráči před sebou. Ve hrách se snažíte hrát karty ve správný moment, ve správném pořadí, a získali co největší zisk. Zdroje utrácíte za věci, které vám přinesou nejvíce výhod, sbíráte zdroje, které víte že potřebujete, abyste se vešly do limitu apod. 

Hry: Terraformace MarsNa KřídlechAgricola, Divukraj

6. Worker placement

Ve worker-placement hrách umisťujete svoje pracovníky na různá místa, kde provádí nějakou akci, většinou získávání zdrojů nebo surovin. Pracovníci/workeři mohou být také v podobě kostek. To by byl dice-placement, kde hodnota kostky může přinést větší výnos pole, ale princip je stejný.

Hry: Doba Kamenná, Viticulture, Marco Polo, Divukraj

7. Deck-building

Deck building z vás mnozí určitě znají. Balíček karet, který postupně skládáte a vylepšujete, aby se karty různě doplňovaly, tvořily silné kombinace, přinášely lepší akce apod. 

Hry: Dominion, Břink!, Hero Realms

8. Tile placement

Z názvu vyplývá, že jde o pokládání destiček tak, abyste získali body, zdroje a výhody. Většinou se umisťují se shodným terénem nebo barvou, aby tvořily co největší plochu.

Hry: CarcassonneKingdominoPatchwork

9. Cooperative

Koho by překvapilo, že v kooperativních hrách hrajete spolu. Všichni hráči se společnými silami snaží splnit stejný úkol a buď všichni vyhrají nebo prohrají. 

Hry: PandemicZombicide, HanabiZáchranáři

10. Auction / Bidding

Ve hrách se setkáte buď se skrytou aukcí, kde částky nabízíte tajně, nebo veřejnou, kdy postupně každý přihazuje, a ten kdo dá nejvíc bere věc, která se dražila. 

Hry: Na Prodej, Cyclades, Rivalové

 

 

11. Dice rolling

Starý dobrý házení kostek. Jedni ho milují, druzí nenávidí. Záleží dost na tom, jak jsou kostky ve hře použity, jakou mají váhu, zda je dostatek modifikátorů, nebo je hra čistě o náhodě. Může se tím determinovat boj, různé testy na vlastnosti, akce hráče a další.

Hry: Vládce TokiaZombicideTemné Znamení

12. Push your luck

Pokoušíte rádi štěstí ve hrách? Ať už taháním karet, hodem kostek či jiným způsobem. Můžete si vzít aktuální odměnu nebo zariskovat, potáhnout si ještě jednu kartu, zkusit ještě jeden přehoz a dostat větší výnos, nebo taky nedostat nic. 

Hry: Port Royal, Kvedlalové z Kvedlinburku, Diamant

13. Flicking

Trochu fyzické zdatnosti? Možná pro tebe cvrnkací hry budou to pravé.

Hry: ICECOOL: Ledová škola, Flick of Faith

14. Pick up and delivery

Tahle mechanika většinou vyžaduje přemístění nějakého objektu z místa A do místa B.

Hry: Star Wars: Vnější OkrajWasteland Express Delivery ServiceBřink!

15. Simultaneous action selection

Simultánní výběr akcí. Hráči plánují současně a tajně své akce. Poté se naráz zveřejní a vyhodnotí. 

Hry: 7 Divů světa, Hra o trůny, Studená Válka, Mission Red Planet

16. Take that

“Tu máš” jak by někdo řekl. Přímý útok na protihráče za účelem pokazit mu progres ve hře. Každá druhá hra má nějaký škodící prvek, ale některé jsou přímo prasící. 

Hry: MunchkinVýbušná koťátka

17. I cut you choose

Nemusí to být jen, že jeden rozdělí / rozsekne nějakou nabídku a druhý si vybírá jako první. První může například nastavit cenu něčeho a druhý nakupovat jako první. 

Hry: Zámky šíleného krále Ludvíka, Hanamikoji

18. Hidden movement

Skrytý pohyb. S touto mechanikou se můžete setkat hlavně u her jeden proti všem. Každá strana má jiné cíle a taky jiná pravidla hry.

Hry: Běsnění Drákuly, Narcos, Scotland Yard

19. Hidden roles

Skryté role. Hry se skrytými rolemi, které se jednomu nebo více hráčům rozdají, definují cíl hry, zvláštní pravidla, spoluhráče apod. Převážně jde o deduktivní hry a hry se zrádcem.

Hry: Bang!Zima MrtvýchResistanceSabotér

20. Roll and write

Mechanika, kde se hodí kostkou (nebo otočí karta) a hráči si zapíší nebo zakreslí výsledek hodu nebo pokyn na kartě na svůj herní plán. 

Hry: Railroad Ink, Kartografové, Vítejte ve svém vysněném domově

 

Doufáme, že teď už třeba víš, jak se tvoje oblíbená mechanika jmenuje a že se ti bude další hra lépe vybírat.

[Autor-Sony]