Jarda Konáš - V čem jsou moderní deskovky jiné?

Před nedávnem byl naším hostem ve FYFTu Jarda Konáš, hudební novinář a geek tělem i duší s velkou vášní pro deskové hry. Jarda natáčí pořady pro Mall.tv, píše o hrách do Levelu a Ábíčka a pravidelně publikuje články pro hudební měsíčník Headliner. Napůl se věnuje deskovkám, napůl videohrám a z velké části také muzice.

S Jardou jsme natočili několik krátkých videí, ve kterých jsme probrali nespočet témat - od počítačových her až po deskovky, včetně jeho srdeční záležitosti, kterou je Warhammer. Také nám prozradil, jaká byla v dětství jeho oblíbená videohra a proč je fanouškem oldschoolových PC her. 

Deskovky kdysi a dnes

V prvním videu, které už najdeš na našem youtube kanálu, se Jarda rozpovídal o tom, proč jsou v posledních letech deskovky na vzestupu, v čem jsou moderní hry jiné a jestli do toho taky trošku nezasáhl Covid. Deskové hry jsou součástí našich životů už po mnoho generací a určitě se s nimi setkal každý z nás.

Dokážeš si vzpomenout na nějakou svoji oblíbenou deskovku? Určitě ti nějaká desková hra z dětství uvízla v paměti, ať už jsi ji hrál/a s rodinou, kamarády, nebo dokonce s prarodiči. Před 10 lety, když jsi před někým zmínil/a deskovky, dotyčný si představil možná tak dostihy a sázky, člověče nezlob se, žížaly nebo takový ten klasický soubor 100 her v jedné krabici.

Dnes je doba úplně jiná a jiný je hlavně i trh s deskovkami. Moderní deskové hry přinesly kromě nových mechanik a vyšší kvality komponent, hlavně poutavější příběh. Zážitek můžeš dostat stejně silný, jako kdyby ses právě vrátil/a z kina, přečetl/a knížku, nebo si zahrál/a počítačovou hru. Už to není jen hrací deska a pár dřevěných figurek.

"Já mám třeba kamaráda, který má Talisman a skoro ho ani nehraje. Naopak hodně času tráví tím, že s dětmi barví figurky, což je věc, kterou bys před těmi deseti až patnácti lety prostě dělat nemohl." - Jarda Konáš

Hrací figurky dostaly úplně jiný rozměr a jsou i hráči, kteří si deskovky kupují právě kvůli figurkám a i design samotné hrací plochy je úplně někde jinde, než kdy dřív. Hodně hráčů ocení i deskovku s herním režimem pro jednoho hráče, což dřív taky nebývalo zvykem. Teď se každá druhá hra vyrábí tak, aby si ji člověk mohl zahrát i sám. 

Mikýřova deskovka

První deskovka, na které se Jarda Konáš se podílel, jsou Dobyvatelé jednotek pozornosti od Martina "Mikýře" Mikysky. Cílem bylo vytvořit MÚPI deskovku, která není merch, je zábavná a každý pochopí pravidla do pár desítek vteřin. Technickou stránku téhle deskovky zastávali MIDU games a Jarda Konáš dohlížel především na hratelnost a jednoduchost pravidel.

"Původní myšlenka byla, vytvořit zábavnou a svižnou hru do hospody, kterou každej hnedka pochopí. Abys během 30 vteřin mohl hrát nebo se do rozehrané hry přidat. Pro mě to byla úplně nová zkušenost, jsem za ní rád a troufám si tvrdit, že na první deskovku ten výsledek nebyl vůbec špatnej." - Jarda Konáš

Kouzlo RPG her

fantasy

Taky jsi vyrůstal/a na počítačových hrách, jako jsou Heroes of Might and Magic, Metin nebo Diablo? V té době byla grafická stránka PC her hodně jednoduchá, hráč musel hodně zapojovat svoji fantazii a představovat si ten svět za tím. A jestli jsi nostalgik jako my, tak víš, že právě to na tom bylo krásný. 

Dnešní moderní hry se naopak snaží všechny detaily co nejvíce vykreslit a nedávají hráčům prostor popustit uzdu své fantazie. Ikdyž pravdou je, že nad grafickou stránkou současných PC her, žasne nejeden zapálený hráč.

A právě při hraní deskovek, a to i nyní, máš opravdu možnost nechat volně proudit svou fantazii. I když základem každé deskové hry je hrací deska, figurky nebo kartičky, můžeš si při hraní dovolit představit si všechno kolem mnohem živěji. Hraní deskovek ti dává možnost zcela se ponořit do světa, který si vytvoříš společně s ostatními hráči.

Hry na hrdiny neboli RPG (Role Playing Game) jsou silně příběhové hry, kde fantazie a představivost nezná mezí. Můžeš si představit, jak vypadá místo, kde se hra odehrává, jak vypadají postavy a co při svých dobrodružstvích prožívají. Je to jako kdyby ses dostal/a do role autora příběhu, který se vyvíjí podle tvé vlastní představivosti.

 RPG

[Autor-Lucka]