Jak začít s Warhammerem?
Warhammer je jedna snad z nejznámějších wargamingových her od společnosti Games Workshop. Tahle figurková strategická hra, ve které hrají prim zejména nádherné miniatury si získala obrovské množství hráčů po celém světě. Warhammer je unikátní v tom, že spojuje několik koníčků dohromady a tím vytváří směr, ze kterého si každý může vybrat to, co je mu nejvíce po chuti.
Jarda ti v novém videu ukáže skvělé starter boxy pro začátečníky ve Warhammeru.
David ti v rozsáhlejším videu ukáže další produkty pro začátečníky ve Warhammeru.
Článek je celkem obsáhlý, tak si vyber z toho, co tě konkrétně zajímá:
- Warhammer 40000
- Warhammer Age of Sigmar
- Barvení miniatur
- Jakou armádu vybrat do Age of Sigmar?
- Jakou armádu vybrat do Warhammer 40k?
- Deskové hry ze světa Warhammeru (Boxed Games)
- Časopis White Dwarf
Wargaming
Co je to vůbec ten wargaming? Zpravidla strategické hry s miniaturami, se kterými hraješ tažení buď proti hře, nebo proti ostatním spoluhráčům. Sestavuješ si armády, se kterými pohybuješ, využíváš jejich silných i slabých stránek a díky tomu taktizuješ. Pokud bychom to měli hodně zjednodušit, jsou to takové šachy na pořádně silných steroidech.
Ale pozor! Není to pouze o hraní, ale do jisté míry se sem promítá i umělecký potenciál. Nikdo přeci nechce pořád koukat na šedé plastové miniatury! Proto je dobré je zkrášlit svým výtvarným umem! S nabarvenými miniaturami se mnohem lépe hraje.
Ještě jednou pro zopakování. Warhammer je od firmy Games Workshop a můžeme ho rozdělit na dvě pomyslná odvětví - Fantasy a Sci-fi univerzum. Protože každý má rád něco jiného a ne všichni se rádi ohánějí plazmovými puškami nebo sekerami, tak si hráč může vybrat univerzum, které je mu sympatičtější. Každý svět má své frakce, příběhy a vzhled přizpůsobený k vybranému žánru. Warhammer 40000 (W40k) je tak zástupcem pro Sci-fi svět, zatímco Warhammer Age of Sigmar (AoS) pro fantasy.
Warhammer 40 000
Sci-fi odnož Warhammeru, které v roce 2020 vyšla 9. edice. S tím souvisí nové startovní edice Recruit, Elite a Command, které jsou odlišeny cenově a se vzestupnou cenou toho v bedně samozřejmě najdeš víc. Už v té nejlevnější najdeš dvě armády miniatur (Space Marines vs Necrons), šest šestistěnných kostek, měřítko, hrací podložku a terén. Výhodou celé deváté edice je snazší sestavitelnost figurek (tzv. push-fit), lepidla budeš potřebovat minimum. Všechny tyto boxíky jsou udělány tak, aby se ti s novým koníčkem začínalo příjemně.
Dalším způsobem, jak začít jsou Start collecting! bedny. David je má moc rád, protože už jsou v nich předpřipravené armády, se kterými se může rovnou hrát menší hra Miniatury už nejsou easy to build, je potřeba je vycvakat ze mřížek i slepit, ale o to víc je lze modifikovat. Start collecting! boxů existuje opravdu mnoho a mnoho druhů. Tvoří tak ideální start pro začátečníka ve Warhammeru, ale zároveň slouží i jako moc příjemné rozšíření stávající armády. Výhodou těchto beden je, že modely obsažené uvnitř vyjdou na výhodnější cenu, než kdyby se kupovaly samostatně. I toto napomáhá příjemnějšímu startu.
Warhammer Age of Sigmar
Fantasy odnož Warhammeru. Podobně jako má Warhammer 40k Recruit, Elite a Command Edition, pro Age of Sigmar existuje Warrior, Harbinger a Extremis set. Tyhle bedny jsou perfektní start do světa fantasy bitev, navíc vycházejí finančně výhodněji, než kdyby hráči kupovali každou věc zvlášť. Stejně jako ve W40k, i v AoS vyšla nová 3. edice s novou vlajkovou bednou s názvem Dominion.
Pokud chceš začít jinak, existují i pro AoS Start collecting! krabice. V každé z nich najdeš jednu armádu z každé frakce: řádu, smrti, chaosu a destrukce (Davidův výběr, beden existuje samozřejmě větší množství). Stačí je jen vyštípat z mřížek, slepit, nabarvit a hned hrát.
Barvení a kreativita
Pro začínající barvíře existují i startovní barvící sady. V první z nich najdeš tři miniatury, štětec a šest základních barev. Tyhle balíčky jsou perfektní pro ty, kteří s tím chtějí začít, nebo si osahat modelářské řemeslo. V Paints + Tools setu nenajdeš miniatury, ale zato třináct barev, štětec, kleštičky a zarovnávač plastu (tzv. mouldline remover). Za nás je Paints + Tools nejoblíbenější volbou, protože obsahuje poměrně slušnou univerzální paletu barev, která se dá využít i na ostatní miniatury mimo Warhammer. Třeba na ty z deskovek! Barev, štětců a všelijakého příslušenství ale existuje opět hromada, v této kategorii najdeš třeba taky malé modely trsů trávy nebo lebek pro vylepšení podstavce miniatury nebo terénu.
Sady jsou opět tématicky rozdělené do univerz Warhammer 40000 a Age of Sigmar podle toho, co vám nejvíce vyhovuje.
Je nám ale úplně jasné, že barvení miniatur není jenom tak. Spoustu začínajících barvířů se potřebuje něčeho chytit. My jsme pro tebe udělali sérii tutoriálů, které tě provedou barvením miniatur krok za krokem! Doporučujeme začít přehledem základní barvířské výbavy, a pak postupně pokračovat dál. Naším nejoblíbenějším vstupním tutoriálem je však video o základních technikách barvení. Na tom se dá odrazit do dalších technik a stylů.
Jakou armádu vybrat do Warhammer Age of Sigmar?
Vybrat si první armádu není úplně jednoduché. Nevíš, kdo co dělá ani čím je daná armáda charakteristická. Toto je opravdu letem světem o všech armádách z Age of Sigmar - několik výrazných rysů, kterých by ses mohl chytit.
Několik tipů na úvod: Nevybírej si tu nejsilnější armádu, vyber si prostě tu, která se ti líbí. Warhammer je hlavně o příbězích, takže můžeš vybírat i podle toho, co ti je příběhově nejsympatičtější. Taky si řekni, jak chceš hrát – mlátit na blízko? Na dálku? Hodně kouzlit? Jakmile máš v tomto jasno, usnadní to výběr.
4 velké aliance
Protože frakcí a možností je mnoho, tak můžeme armády rozdělit do 4 aliancí: Order (Řád), Chaos, Smrt, Destrukce. Order usiluje o stabilitu, pro Chaos je typická mutace, zvrhlost, všeprostupující nákaza, Smrt chce všechno zabít a Destrukce usiluje o naprostou anarchii, roli zde hraje hlavně svoboda a právo silnějšího.
Aliance Order - síly Řádu
Stormcast Eternals – vyvolení válečníci boha Sigmara, hlavního boha z Panteonu řádu. Duše oddaného lidu se převtělila do těla zlatého rytíře, který má uchránit zbytky civilizace od nástrah sil chaosu.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Dobrá artilerie - střílení | Všestrannost je dvousečná. Jakmile dojde na situace, ve kterých některé frakce krajně vynikají, Stomcasti to moc neustojí. | Je jich málo, je to armáda elitních jednotek. |
Dobrá obrana - mají plátovou zbroj | Jsou pomalí. | |
Mnoho příležitostí kombinovat boj na blízko, magii a boj na dálku – obecně mají spoustu možností na poskládání armády, vychází na ně i dost modelů. | Velké zaměření na hrdiny a jejich synergii, což může být někdy problém, když je nemáte. |
Cities of Sigmar – obyčejný lid bojující v chaosu mnoha bitev mezi ostatními frakcemi. Lidé, trpaslíci a elfové sjednocují síly a vytváří dohromady prosperující společnost žijící obyčejným životem.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Velká rozmanitost: lidé, trpaslíci, elfové, z nichž každý má svoji taktiku boje, takže se z toho dá poskládat velice silný mix. | Každá rasa nabízí svoje jednotky jak pro boj nebo střelbu, tak metání kouzel. | Řekli bychom, že je to pro zkušenější. Klíčové je to dobře namixovat, aby to mělo požadovaný efekt, nebo opravdu dbát na pečlivou taktiku – ve správný čas na správném místě. |
Bonusy v případě, když si zvolíte pouze jeden národ. | ||
Velká flexibilita (boj na blízko, artilerie, magie) |
Daughters of Khaine – Kult krvelačných fanatiček boha vraždy Khaina a Morathi.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Velký potenciál v útoku na blízko – počet útoků + přehozy na neúspěšné zásahy | Zaměřené spíše na kontaktní boj i přesto, že mají střelecké jednotky | Zbroj mají slabou a dají se poměrně snadno smazat – jsou velmi křehké. |
Rychlost a mobilita po mapě, patří k jedněm z rychlejších frakcí | ||
Zajímavá magie, která posiluje okolní jednotky + působí damage ostatním – mluvíme o pojízdném chrámu. |
Fyreslayers – Maskulinní vousatí trpaslíci, kteří si vpalují runy z bájného kovu přímo do těla. Jsou to chodící berserkeři s velkou oblibou ve zlatě.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Dobrá obrana i útok – zaměření hlavně na útok zblízka, proto je klíčové dostat je tam co nejdříve. | Armáda spíše elitnějších jednotek, nejsou tolik početní. | Jsou poměrně pomalí. |
V kombinaci s podpůrnou magií dokáže být armáda velice dobře chráněná proti poškození | Magie slabá | |
Artilerie slabší |
Idoneth Deepkin – Podmořský národ elfů, který se z hlubin vydává na povrch krást ostatním jejich duše. Často jezdí na žralocích, úhořích a podobných potvorách.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Velké zastoupení kavalerie = dobrá pohyblivost a udělování poškození, zejména při nájezdech. | Nájezdy, podobné mořským vlnám, jsou jeden z hlavních playstylů. | Nemají až tak silnou magii a mágy. |
V klasickém souboji jsou slabši. | ||
Nejsou tolik flexibilní. |
Kharadron Overlords – Chamtiví steampunk trpaslíci, hodně zaměření na technologii – zejména vzducholodě a vše, co má spojitost s létáním.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Frakce zaměřená hlavně na boj na dálku – nýtovačky, kulomety, harpuny. | Pohyblivost je nízká, nicméně těžká technika (vzducholodě) s tím hodně pomáhá. Mnoho taktik se točí kolem vzducholodí. | Boj na blízko je podprůměrný. |
Žádní kněží ani mágové, v téhle frakci moc magie nečekej. |
Lumineth Realm-Lords – Rasa vznešených elfů v tom pravém slova smyslu. Lesklá a vysoká zbroj, ztělesnění disciplíny, světla a magie v akci.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Bonusy a komba určitých jednotek | Dá se říct, že zde hraje taktika klíčovou roli, každá jednotka má své místo v ten správný čas. | Slabší magie, která se dá ale využít ve správný čas na správném místě. |
Dobrá obrana i útok – kombinace artilerie, kontaktního souboje + magie |
Seraphon – Aztéční dinosauři v podstatě ještě ze starého světa. Predátorský instinkt využívají čístě v boji proti chaosu, takže jsou bráni jako "ti dobří".
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Zaměření na magii – podpůrná + útočná kouzla + vyvolávání jednotek | Nejsou zas tak složití na hraní – není jich takové množství druhů. | Slabinou mohou být jejich vůdci, kteří by měli být chráněni. |
Obstojný útok i obrana – početné jednotky drží linii, zatímco útok je veden ze vzduchu – poměrně flexibilní | Zato jsou hodně odkázaní na vzájemnou synergii. | Možná menší počet artilerie |
Sylvaneth – Lesní lid královny Nefritového království a bohyně života Alariele. Často vypadají jako elfové, ale drtivou část tvoří i obyvatelé připomínající oživlé stromy.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Terén "Awakened Wyldwood" dokáže přivolávat jednotky na různá místa na mapě, pokud jsou v dostatečné blízkosti toho terénu = teleport. | Nízká pohyblivost, kterou ale supluje teleport (pokud máte terén) a příchod rezerv | V ničem úplně neexcelují, některé jsou skvělé, ale nejsou třeba tak vyhranění, jako třeba Khorne Bloodbounds. |
Flexibilní možnost poskládat pěšáky, artilerii a mágy v různých poměrech = mnoho možností | Do začátku je to poměrně velká investice – hlavně pro terén Awakened Wyldwood + jakmile ho máš, je třeba s ním zacházet opatrně, nepřítel může výhody terénu šikovně odstřihnout. | |
Taktika správného místa ve správný čas je zde klíčová – část své armády si můžeš dát do tzv. rezerv, které se mohou kdekoli objevit v mid-game, což může oponenta značně znejistit. |
Aliance Chaosu
Beasts of Chaos – Kmen napůl lidí a napůl zvířat s cílem rozdupat jakoukoli civilizaci a nastolit totální anarchii
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Velký počet | Útok je tedy lehce nad průměrem, záleží na používaných jednotkách. | Slabší obrana – většina jde snadno sundat. |
Při útoku mají často výhodu proti obrannému číslu nepřítele (snižují efektivitu zbroje). | Slabá artilerie | |
Shamani dokáží vyvolat dobré endless spells, které dokáží nadělat paseku. |
Blades of Khorne – Fanatici boha krve. Jejich chrámem je bitevní pole, tak ctí své božstvo.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Armáda čistě na boj na blízko, hodně útoků – dostat je tam co nejdříve. | Dobrá armáda pro začátečníky, nicméně opět easy to learn – hard to master | Čistě na boj na blízko – proti artilerii průšvih |
Pohyblivost průměrná až pomalejší | Žádná střelba | |
Žádné kouzlení, žádní mágové – pouze vyvolávání Endless spellů + Bloodpriesti (silná stránka) pronášení modlitby pro podporu jednotek nebo udělování damage |
Disciples of Tzeentch – Fanatici boha magie a proměn. Vvelmi silný důraz na manipulaci a magii.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Silní mágové a spelly | Jednotky se multiplikují, samy o sobě však slabé – masivní počty dokáží hodně zaměstnat. | Slabší v boji na blízko |
Na začátku si hráč nahodí několik kostek, kterými pak manipuluje a dosazuje za výsledky hodů kostkami v průběhu hry – silná mechanika dané frakce. | ||
Často spolupráce střílících jednotek s magií |
Hedonites of Slaanesh – Fanatici boha excesu, obžerství, rozkoše, bolesti a téměř nadpřirozených požitků.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Vyvolávání démonů skrze utrženou damage – čím více krvácíš, tím víc toho pak můžeš vyvolat zpět. | Frakce má velký důraz na hrdiny a jejich kooperaci s ostatními jednotkami. | Slabá artilerie |
Jednotky jsou dobré v boji na blízko + oslabování nepřítele. | Počty menší, jedná se spíše o elitní jednotky. | Křehkost – jdou poměrně snadno smazat. |
Rychlost, jedny z nejrychlejších jednotek ve hře |
Maggotkin of Nurgle – Fanatici boha nákazy, moru, nemocí a jiných blivajzů. Podle toho taky vypadají.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Vysoká odolnosti a výdrž + možnost regenerace – jdou zabít dost těžce. | Dalo by se říct, že jsou fajn pro začátečníky, protože jejich pravidla jsou snadno pochopitelná a mechaniky se hráč snadno naučí. | Pár jednotek létající kavalerie |
V kombinaci s dalšími elitními monstry ještě větší odolnost | Téměř žádná artilerie | |
Zejména boj na blízko | ||
Magie dokáže nepřítele hodně oslabit a pocuchat. |
Skaven – Národ krysích humanoidů uctívající Rohatou krysu. Nespolehlivou technologii, kterou používají, vyrovnávají masivní počty. Cílem je naprostá devastace všeho.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
4 různé klany, každý z nich se v něčem specializuje. Obecně se často hrají namixovaně – flexibilita. | Velký důraz na kvantitu | Nestabilní technologie. Je tu možnost, že se sami odpálí, protože skavení technologie je velmi nespolehlivá. |
Dokáží slušně odstřelovat na dálku těžkou technikou i silnými spelly, které jsou devastující. | Silní i na blízko, ale jsou hodně křehcí. | Hraješ s opravdu velkým množstvím miniatur. |
Jedy, nákaza, jiná oslabení protivníka | Velmi slabá morálka, tendence utíkat z bitvy |
Slaves to Darkness – hlavní bad guys ve Warhammeru, zapálení uctívači chaosu
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Hlavní hrdina Archaon – požehnání od všech bohů chaosu. Přiřazování podpůrných efektů jednotlivých bohů pro různé jednotky, tedy možnost přizpůsobit se nepříteli. | Výhradně close combat případně kouzelní | Skoro žádná možnost pořádné artilerie |
Silná magie, hodně možností kouzlení | ||
Flexibilita silných i slabších jednotek | ||
Několik silných a odolných hrdinů |
Aliance Death - síly Smrti
Legions of Nagash – Zástup nemrtvých, kteří slouží oddaně svému králi smrti i proti svojí vůli. Spadají sem různí nemrtví od kostlivců až po vampýry.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Díky hrdinům mohou na sobě různé shromažďovat podpůrná kouzla a aury, což z nich dělá nebezpečnou hordu. | Výhradně close combat případně kouzelní | Žádná artilerie. |
Regenerace některých padlých jednotek – častý koloběh umírání a znovu posílání do boje, dokud nepřítele neudoláte. | Jsou velmi pomalí. | |
Hlavní generálové se musí chránit za každou cenu, jinak se vše rozsype. |
Flesh-eater Courts – Ghulové žijící v hromadné iluzi, kde se sami vidí jako urození rytíři a šlechtici v nablýskané zbroji vykonávající ctnostné činy. Opak je pravdou
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Silní na blízko | Musíš jich mít hodně, síla je i v počtu. | Spoléhání se na elitní jednotky za podpory magie |
Možnost přivolávat si další jednotky | Dalo by se říct, že jsou fajn pro začátečníky, protože jejich pravidla jsou snadno pochopitelná a mechaniky se hráč snadno naučí. | Žádná artilerie |
Nighthaunt – Duchové často s kosami či jinými zbraněmi, duše prokletých či jinak hříšných duší.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Mají slušné vlastnosti pro regeneraci celé jednotky + nedají se tedy tak snadno zabít. | Dalo by se říct, že jsou fajn pro začátečníky, protože jejich pravidla jsou snadno pochopitelná a mechaniky se hráč snadno naučí. | Velký pozor na hrdiny – jejich obrana je klíčová, jinak se zbytek rozpadne. |
Drtivá většina jednotek má schopnost létání. | Žádná artilerie | |
Křehcí hrdinové, ale s dobrýma abilitama |
Ossiarch Bonereapers – Zástup elitních válečníků boha Smrti. Kostění rytíři.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Vydrží toho opravdu hodně, mají vysokou odolnost. | Vydrží hodně, ale jsou pomalí. Cízí armáda je tak může ustřílet k smrti. | |
Jednotky dokáží poskládat silné kombo díky silnému útoku, dobré obraně a ucházející artilerii. | ||
Vysoká morálka, neutíkají z bitvy → Ignorují Battleshock fázi. | ||
Silní hrdinové |
Aliance Destruction - síly Destrukce
Orruk Warclans – Velcí, krutí, sílní a slaboduší. To jsou orruci, nebo prostě orkové, kteří klasicky zastupují archetyp tvrdohlavých hromotluků.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Kolektivní aura Waaaagh! podněcuje k agresivní hře a riskování, což se u orruků může často vyplatit. | Dalo by se říct, že jsou fajn pro začátečníky, protože jejich pravidla jsou snadno pochopitelná a mechaniky se hráč snadno naučí. | Orruci bez zbroje velmi málo vydrží. |
Zejména boj na blízko | Téměř žádná artilerie | |
Magie shamana umožňuje teleport a podpůrné buffy už tak silných jednotek. |
Gloomspite Gitz – Goblini rádi destilující pálenku z různých hub (která chutná přesně tak, jak to zní) a uctívající těleso s názvem Šílený měsíc.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Magie orientovaná na udělování damage a na oslabení soupeře | Jsou křehcí a snadno se smažou | |
Hordová armáda = mnoho miniatur | Artilerie nic moc | |
Dokáží způsobit velkou paseku kombinací magie, kavalerie a podpůrných buffů. |
Oggre Mawtribes – Často nájemní žoldnéři potulující se po světě a sužovaní spalujícím hladem, v rámci kterého dokáží sežrat téměř vše.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Průměrná obrana s možností regenerace | Dobré kombinovat s podpůrnou magií | Armáda elitních jednotek – hodně drahé na zařazení do hry, takže ve finále jich hraješ jen pár. |
Počet životů lehce nadprůměrný | Možná tím, jak jich je méně, jejich pravidla se dají snáze pochopit a mohla by to být dobrá volba pro nováčky – nezahltí to + pěkný start collecting box | Je třeba si pečlivě vybírat, koho chceš zařadit do armády. |
Střelecké jednotky, kavalerie a útok s obranou ok | ||
Dokáží způsobit velkou paseku kombinací magie, kavalerie a podpůrných buffů. |
Sons of Behemat – Z části nájemní gigantičtí obři se zálibou se občas připít, kteří rádi bořící zdi, vesnice a hrady jedním mocným kopem.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Velké množství životů | Zamýšleni spíše jako fajn spojenec pro další armády pro boost ničivé síly | Podle toho, jak jsou velcí, může být očekávaná větší damage. |
Dobrá pohyblivost | Čím více dostávají damage, tím více jdou jejich schopnosti do kopru. |
Jakou armádu vybrat do Warhammer 40000?
Stejně jako u armád pro Age of Sigmar, i ve Warhammeru 40000 se frakce dělí na 3 velké skupiny.
-
Impérium - Síly lidského pokolení v čele s velkým Císařem, charakteristické pro ně je dobývaní ostatních světů a připojování je pod císařství a vládního systému.
-
Chaos - Mocnosti zla, záporáci, démoni a heretici, kteří se snaží nakazit a přetvořit vše ke svému zvrácenému obrazu.
-
Xenos - Vše co není lidské, jakákoli cizí rasa - ať už s dobrými či špatnými úmysly.
Impérium
Space Marines - Hlavní pilíř civilizace napříč celým solárním systémem. Pyšní se svými kapitulami a neochvějnou oddaností císaři, kdy se nebojí položit vlastní život, který zasvětili boji proti veškerým hrozbám Impéria.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Obrovské množství možností, jak složit armádu, vysoká flexibilita | Je toho tolik, že se v tom jeden ztratí. | |
Vždy dostávali největší pozornost = nové modely, nové možnosti, nová pravidla | Sám bych označil za easy to learn hard to master | |
Dobrý start pro nováčky - všestranost frakce | ||
Obrovské množství hrdinů a charakterů | ||
Jsou to poměrně držáci, dobrá výdrž |
Příklad hlavních kapitul a jejich stručná charakteristika. Je třeba podotknout, že plusy a mínusy se mohou na základě vybrané kapituly měnit.
-
Ultramarines - Tématicky ztvárněni jako takoví vesmírní dobyvační Římané, motivy antického Řecka, dobrý start pro začátečníky.
-
Dark Angels - Kombinace palebné síly, motocyklické kavalerie a těžce vyzbrojených elitních jednotek.
-
Blood Angels - Se svými jump-packy, meči a sekerami se snaží co nejvíce dostat k nepříteli, chytají pak stavy tzv. "black rage", který jim značně pomůže v kontaktním souboji.
-
Space Wolves - Specializují se spíše na boj na blízko, takže co nejrychleji se vydat k nepříteli.
-
Deathwatch - Široká možnost výběru palebných zbraní se speciálními pravidly. Hodně o taktice a sestavení jednotky na míru.
-
Grey Knights - Velmi elitně zaměřená armáda, v praxi jen pár jednotek ve hře. Důraz na psychické schopnosti (princip magie).
Astra Militarum - Imperiální garda - Prostý lid tvořící standardní pěšáky na brutálním bitevním poli, kde každý pomalu vypadá jak polobůh. I přesto jsou naplno oddáni Císaři
Plusy | Neutrální | Mínusy |
jádro je v palebné síle - pálit dokud to jde a ideálně vším | Je třeba opravdu dobře taktizovat, aby se využil plný potenciál | Hordová armáda v tom pravém slova smyslu, je jich fakt hodně |
K dispozici mají jak psychery, tak těžkou techniku - na tu je dobré se zaměřit | V počtu je síla | Jsou dost křehcí a dají se snadno smazat |
Dobrá mobilita - dobrý pohyb po mapě |
Adepta Sororitas - Sister of Battle - Skupina fantatických bojovnic, které zasvětili svůj život boji ve jménu Císaře. Podívej se na ně v akci!
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Boj na blízko je jejich silnější stránka - rychle je dostat do souboje na blízko | Je potřeba opatrnosti, a rychle a efektivně se dostat k soupeři. Není to úplně nejlepší armáda pro začínajícího hráče | Ačkoli mají i dobrou palebnou sílu, úplně v ní neexcelují |
Dokážou toho i dost vydržet v přímém souboji | Schopnosti psycherů podprůměrné |
Adeptus Mechanicus - Frakce, která vzývá Mechanického boha společně s Císařem. Připomínají silnou technokratickou společnost, ve které si snaží svá těla i prostě maximálně vylepšit skrz mechanické implantáty.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Silný důraz na střelbu | Většina jejich jednotek jsou roboti a pěšáci | Velmi pomalí |
Vynikající střelci, na to nasedají další vylepšení | Průměrná obrana | žádné psychické schopnosti |
V boji na blízko slabí |
Imperial Knight - Obrovští mechaničtí obři, kteří byli postaveni několik tisíciletí nazpět technologii, která je už dávno ztracená. Jakmile je jeden kolos zničen, je navždy ztracen.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Excelentní obrana a výdrž - může nastat i případ, kdy některé armády ty velké Knighty prostě neustřílí | Průměrný pohyb | Žádní psycheři |
široký arzenál palných zbraní i zbraní na blízko | čistě elitní jednotka super jako podpora, může se ale hrát i samostatně |
Adeptus Custodes - Osobní garda samotného císaře oděná v zlaté zbroji těšící se nejvyšší prestiže mezi silami Impéria
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Souboj na blízko je silnou stránkou | Elitní frakce, málo jednotek ve hře | Palebná síla je spíše podprůměrná |
Výdrž a obrana | Jsou celkem pomalí | |
jednotky mají hodně životů | Mininální množství psychických schopností |
Chaos - síly zla
Chaos Space Marines - Heretici z řad Space Marines, kteří se obrátili ke svému císaři a vydali se na cestu k temným mocnostem. Bohové je za odměnu obdařili mnohými mutacemi příslušící každému z bohů.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Dominují psycherské vlohy, hodně možností využití | O něco méně efektnivní v případě, kdy se s nima jenom střílí. Je lepší kombinovat | |
Obecně bývají spíše průměrní jak ve střelbě, tak v boji na blízko | Nevydrží toho tolik jako jejich bratři Space Marine | |
Díky různým dalším kapitulám a podfrakcím jsou flexibilní, dá se hodně vyhrát s možnostmi - obdobně jako u normálních Space marines |
Deathguard - Jsou uctívači Nurgla, boha nákazy a nemocí. Díky tomu si získali imunitu vůči chemickým útokům a mutace jim zajišťují utlumení bolesti či různých zranění.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Hlavní předností je obrana/výdrž - zabít je dá práci | Boj na blízko průměrný | Jsou hodně pomalí |
Střelba průměrná | Podprůměrné psychické schopnosti |
Thousand sons - Space Marines, kteří se rozhodli vydat se cestou moci skrze psychické schopnosti, kterou podporuje temný bůh proměn a magie - Tzeentch
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Velmi silní Pycheři - specializují se na manipulace a obecně mají celiství control přístup skrze magii | Obrana je průměrná, ačkoli se dá vylepšit skrze modifikátory | Střelba a boj na blízko podprůměrná |
Dobrá mobilita ve smyslu počátečního rozmístění |
Chaos Knights - Nákaza chaosu dokázala v některých místech společnosti proniknout tak hluboko, že pohltila některé rody a klany řídící obří mechanické titány. Temní bohové si je tak přetváří k obrazu svému.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Výhody v boji na blízko | Opět se hrají spíše jako podpora další armády, ale mohou se hrát i samostatně | Žádní psykeři |
Dobrá palebná síla | Těžce elitní jednotka | Střelba o něco slabší než u Imperiálních Knightů |
Výdrž mají dobrou, nicméně ne tolik jako Imperial Knights |
Chaos Daemons - Démoni - Esence vojenské síly temného panteonu. Démoni ztělesňující temperament a povahu každého boha, z nichž každý se profilu do jiných hodnot a "ctností"
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Velmi silný psycherský potenciál - zejména pro vyvolávání jednotek | Souboj na blízko je průměr | Jsou celkem pomalí |
Flexibilita a širší možnosti - vybírá se z démonů 4 bohů | Téměř žádná palebná síla | |
Poměrně dost toho vydrží, zejména démoni boha nákazy Nurgla |
U démonů existují celkem 4 směry (4 bohové), za které se dá hrát. Každý z nich má trochu jiné plusy a mínusy.
Khorne: Čistě boj na blízko, žádná magie, žádné střílení, obrana průměr
Nurgle: Čistě boj na blízko, trocha magie, hodně vydrží
Tzeentch: Více magie, méně souboje, spíše orientovaní na mobilitu než obranu
Slaanesh: Špetka magie, boj na blízko, vysoká mobilita/ malá obrana
Xenos - síla cizích ras
Craftworlds (Aeldar) - Vyspělá rasa, která je technologicky opravdu na výši a vládla většinu galaxie ještě před vzestupem lidí. Žijí na velkých biomechanických korábech známé jako Craftworlds.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Silnou stránkou je jejich pohyblivost a rychlost. Jedni z nejlepších | Dá se říct, že playstylem jsou takový Glass canon | Dokážou se ubránit v boji na blízko, ale je to spíše slabota |
Psycheři mají na výběr z různých odvětví dovedností - další jejich silná stránka - dobré zejména pro podporu jednotek | Důležité dbát na odstup od kontaktních jednotek | Moc toho nevydrží |
Dobří v boji na dálku, dobrá palebná síla |
Drukhari - Známí též jako temní eldaři, je sadistický národ odtržený od původních Aeldarů. Vyžívají se v senzacích bolesti, utrpení i jiných potěšení. Často připomínají vesmírné piráty.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Pohyb je opět silnou stránkou podobně jako u Craftworlds | Palebná síla je spíše průměrná | Nulová podpora ze strany psycherů |
Dobře si vedou v boji na blízko | Přemýšlet takticky nad tím, kam jaké jednotky posíláte | |
Narozdíl od Craftworld jsou mnohem odolnější, dokáží v bitvě více ustát (např. jednotky Talos poměrně dost vydrží) |
Harlequins - Dá se říct, že jsou kulturními historiky Aeldarské rasy uchovávající příběhy, mytologii, hry, básně, písně i jiné zvyky. Společně s tím mají k dispozici velmi ničivé zbraně a nadání pro psychická umění.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Podobně jako pro všechny eldary, tak pohyb a rychlost je silnou stránkou | Podpora psycherů je spíše průměrná | Jsou velmi křehcí |
Excelují v boji na blízko | Náročná na taktiku, pro zkušenější hráče, glass canon | Slabá palebná síla |
Hodně pozemních jednotek, málo vehiklů |
Tyranids - Neznámá, nezměrná a pravděpodobně i nezastavitelná mimozemská civilizace tvořící roje hladových monster, které doslova konzumují celé světy
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Dobrá pohyblivost, jsou to monstra | Hordová armáda, v počtu je síla | Close combat je spíše proměrný |
Dobrá podpora psycherů | Zaměření na rozdělení po herní ploše, což je dobré třeba při dobývání objectivů | Snadno se dají zabít |
Paradoxně narozdíl od Genestealerů mají lepší palebnou sílu |
Genestelaer Cults - Často dělníci, mechanici nebo vojáci nakaženi výše zmíněnými tyranidy. Nešťastníci si řídí vůli Tyranidů dokud jejich transformace nedospěje do konce a nestanou se jednimi z nich
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Dobrá pohyblivost (skrze motorky), část armády může přijít z rezerv v dalším kole | Kompromis, dostaňte je co nejdříve do kontaktního boje | Snadno smazatelná jednotka, nic nevydrží |
Vyníkající v boji na blízko | Armáda s větším počtem modelů | Palebná síla je slabší |
Dobrá podpora psycherů |
Necroni - Jeden z nejstarších aristokratickcýh národů, který trpěl nákazou způsobující zkrácení života. Nakonec skrze řadu tragických událostí dosáhli nesmrtelnosti v kovových tělech, ve kterých jsou zapouzdřeny jejich duše.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Střelba je rozhodně silnou stránkou | Průměrná pohyblivost, ačkoli se najdou rychlejší jednotky | Minimální podpora psycherů |
Hodně toho vydrží - dobrá odolnost | Pomalu ustřílet soupeře k smrti | Souboj na blízko je obecně spíše průměrný, pokud se nevyužívají jednotky k tomu určené |
Orks - Orkové jsou přesně takoví jak si je představuješ. Velcí, nemotorní, bojechtiví a je jich opravdu hodně. To jediné o co se zajímají je správná rvačka a možná výdělek v podobě různého šrotu.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Dobrá pohliblivost skrze jumppacky a vehikly- jinak průměr | Opravdu hodně modelů! | Jdou snadno sundat dolů |
Poměrně dobrá podpora některých psycherů | Dobrá palebná síla u některých jednotek, zejména mechanických | |
V útoku na blízko jsou však nejlepší |
T'au - Společnost dodržující striktní kastovní systém, ačkoli žijí ve společnosti svázané režimem, vykazují nezvyklou přátelskost. Na druhou stranu vlastní jednu z nejpokročilejších válečných technologií.
Plusy | Neutrální | Mínusy |
Excelují v palebné síle, snad jedny z nejlepších | Je třeba taktiky dobrého rozmístění a úskoků, jakmile se dostanou do close combatu, je s nima konec | Jsou absolutně příšerní v souboji na blízko |
Nutné rozpoznat hrozbu včas a eliminovat ji | Nulová podpora psycherů |
Deskovky ze světa Warhammeru
Jestli chceš prozkoumat, co svět Warhammeru ještě nabízí, omrkni následující tipy na hry. V jedné bedně dostaneš všechno, co potřebuješ k hraní, včetně miniatur. Games Workshop kromě velkých wargamingových bitev nabízí i alternativy v podobě tzv. Boxed Games. Jsou to deskovky, které si jednou koupíte a už k nim nemusíte nic přidávat (tedy pokud vysloveně nechcete další rozšíření), protože máte už vše potřebné k hraní.
Mezi takové typické zástupce patří třeba Warhammer Direchasm, Warcry, Necromunda, Killteam nebo Blood bowl. Každá z deskovek je zaměřená na jiný způsob hraní, ale všechny se odehrávají ve stejném univerzu Warhammeru. Je to skvělý vstup do wargamingu v případě, že se ti nechce tolik investovat do velkých armád a pročítat spoustu složitých pravidel. Díky synergii mezi hrami od Games Workshopu je mnoho miniatur v Boxed Games přenositelných i do velkých bitev. V následujícím videu ti David stručně řekne o každé z nich.
Necromunda
Obrovská bedna, která je úplně z jiného soudku wargamingu a Warhammeru. Najdeš v ní echt plastový terén podzemního průmyslového města, ve kterém se bijí dva gangy, síla pořádku se sílou chaosu. V bedně najdeš úplně všechno, co potřebuješ, včetně pravidel. Je to rychlejší hra ne s obrovskou armádou, ale pouze gangy a za každou postavičku hraješ zvlášť, každá z nich má své vlastnosti a specializaci.
Časopis White Dwarf
Pokud by sis o wargamingu chtěl každý měsíc něco přečíst, David aka Dorreah doporučuje magazín White Dwarf. Kromě Warhammeru v nich najdeš i novinky z různých jiných her, ale i novinky z Black Library, nakladatelství, které píše povídky ze světa Warhammeru. Procvičí tě v angličtině. :)
[Autor-dorreah]