Jak na Siteswap? | Magie čísel ve světě žonglování
Zdravíme všechny pokročilé žongléry! Dnes bychom rádi ukázali pokročilou techniku siteswap juggling, se kterou se někdy setká každý žonglér, co to s žonglováním myslí smrtelně vážně. A co to tedy je?
Žonglování je mnohem více než pouhé házení a chytání míčků v vzduchu. Díky technice siteswap juggling mohou žongléři vytvářet složité vzory (patterns), které představují symfonii pohybu žonglovacích pomůcek. Pokud ses někdy divil/a, jak někteří žongléři dokáží tak snadno a plynule přecházet z jednoho vzoru do druhého, odpověď je pravděpodobně skryta v matematice siteswapu.
Co je to Siteswap?
Siteswap, někdy zvaný jako kvantové žonglování (quantum juggling) nebo cambridgeská notace (Cambridge notation), je matematická notace v žonglování, která popisuje posloupnost hození míčků, či jiných žonglovacích pomůcek (kruhy, kužely, …), kterými žonglér žongluje. Siteswap notation nám pochopit a popsat specifické vzory, které žonglér vykonává.
Výšku hodu popisuje hodnota čísla
U siteswap notation je stěžejní, aby se střídaly výšky hodů. Rozdílnou výšku hodů nám určují čísla. Čísla dále dělíme na sudá a lichá.
- SUDÁ ČÍSLA – nepřehazujeme z ruky do ruky, pouze vyhodíme kolmo nahoru.
- LICHÁ ČÍSLA – přehazujeme z ruky do ruky.
0 | = prázdná ruka. Žádný míček nevyhazuješ, tvá ruka je zkrátka prázdná. |
1 | = obyčejné kolmé (co nejkratší) přehození z ruky do ruky. Nevyhazuj míček do oblouku. |
2 | = výhoz kousek nad dlaň. Případně míček ani nemusíš vyhazovat – stačí, když ho na jednu dobu podržíš v ruce. |
3 | = klasický hod, zhruba do úrovně očí – střední přehoz z ruky do ruky. |
4 | = vyšší výhoz nad dlaň. |
5 | = vyšší oblouk než u klasické kaskády, výš nad hlavu. |
6-9 | = obdobné jako předchozí. Výšky hodů se neustále prodlužují. |
nad 9 | = značené písmeny; 10 = a; 11 = b; 12 = c; … |
Základní principy siteswapu
Každé číslo v siteswap notation reprezentuje počet dob v budoucnosti, než bude žonglérský předmět znovu vyhozen.
Například číslo 3 v siteswapu znamená, že míček je házen tak, aby byl znovu vyhozen za 3 doby.
Jednoduché siteswap vzory
Siteswap "3" popisuje základní kaskádu se třemi míčky, kde každý míček házíš tak, aby byl chycen na 3. dobu.
- trajektorie jednoho míčku tak bude: 1. doba výhoz, 2. doba vzduch, 3. doba catch
Siteswap "4" popisuje základní vzor se čtyřmi míčky, kde míčky letí nad dlaní, střídavě z každé ruky (kolmo nahoru). Tomuto triku se říká fontána.
- trajektorie jednoho míčku tak bude: 1. doba výhoz, 2. doba vzduch, 3. doba vzduch, 4. doba catch
Složitější siteswap notation aneb siteswap generator náhodných čísel
Vzory můžeš kombinovat do delších sekvencí. Důležité je, že aritmetický průměr čísel v sekvenci říká, kolik míčků je potřeba pro daný vzor. Například pro "441" je průměr (4+4+1)/3 = 3, což znamená, že je to vzor pro tři míčky.
Lze libovolnou sekvenci čísel zažonglovat?
Správná odpověď je NE.
A proč tomu tak je? Inu, když by byly za sebou čísla 4 a 3, míčky by měly končit ve stejnou dobu na stejné ruce. A to prostě neštymuje...
Jak poznat validní siteswap?
Aby byl siteswap validní, musí splňovat určitá pravidla. Jedním z nejdůležitějších pravidel je, že v žádném chytu nesmíš chytit více než jeden míček. Matematicky lze validitu siteswapu ověřit pomocí algoritmu, který zkontroluje, zda se žádná dvě čísla neprotínají ve stejném chvatu. Siteswap Generator.
Součet čísel podělený počtem čísel musí být celé číslo.
př. (4+2+3):3=3
Siteswap se 3 míčky aneb ty nejzákladnější siteswaps
Pojďme si předvést nejjednodušší siteswapy. Lehčí už to, bohužel, nebude. Ale nevěš hlavu - společně to zmákneme!
423
423 je jeden z nejzákladnějších siteswapů. Proveď v pravé ruce hod 4 (rovný výhoz nad úroveň hlavy), pak v levé ruce 2 (mírně nadhoď nebo na dobu podrž) a pak v pravé ruce hod 3 (z ruky do ruky do úrovně očí).
Tyto vzorce se tzv. cyklí – to znamená, že jakmile provedeš vzorec 423, bude následovat hned vzápětí ten stejný ➡ 423-423-423-423 …
Pozor ale – jakmile provedeš vzorec podruhé, bude zrcadlový. To znamená, že pokud jsi pravou rukou vyhazoval/a 4 a 3, nyní budeš 4 a 3 vyhazovat levou. Tedy:
P 4 - L 2 - P 3 | L 4 - P 2 - L 3
531
Vyhoď míček vysokým obloukem z pravé ruky do levé (5), vzápětí z levé ruky vyhoď do pravé ruky míček do úrovně očí (3) a hned na to si zase z pravé ruky rychle kolmo přehoď míček do levé (1). A pak hned zopakuj, obráceně.
P 5 - L 3 - P 1 | L 5 - P 3 - L 1
441
U tohoto patternu provedeš dvě rovné čtyřky (z pravé ruky 4, pak 4 z levé ruky) a pak míček přendáš rychle z ruky do ruky (1).
P 4 - L 4 - P 1 | L 4 - P 4 - L 1
4440
Nyní hned za sebou střídáš tři čtyřky a pak dobu počkáš – 4 pravá, 4 levá, 4 pravá, 0 nic.
U tohoto patternu ruce nestřídáš – prostě pravou rukou budeš pořád házet čtyřky a levou rukou čtyřku a počkáš. Pravá ruka tak pojede na vyšší obrátky (pokud jsi levák, tak samozřejmě levá). V tomto vzorci totiž není žádné liché číslo, které by míčky přehazovalo do druhé ruky.
P 4 - L 4 - P 4 - L 0
3
Zvyknul/a sis na vícero číslíček a najednou na tebe vytáhneme jen jednu troječku - co to asi tak může znamenat? Naštěstí jde jen o klasickou kaskádu – míčky totiž házíš pořád dokola 3, 3 a 3. Jednou trojkou se tento vzorec pouze zjednodušuje.
3 P - 3 L - 3 P | 3 L - 3 P - 3 L
Siteswap se 4 míčky
534
Pravá 5, levá 3, pravá 4 – levá 5, pravá 4, levá 4… A tak dále, už to znáš. 5 je nejvyšší, 3 je nejnižší a 4 je rovný hod.
P 5 - L 3 - P 4 | L 5 - P 3 - L 4
633
Pravá 6 (vysoký rovný), levá 3, pravá 3 – levá 6, pravá 3, levá 3, …
P 6 - L 3 - P 3 | L 6 - P 3 - L 3
7531
P 7 - L 5 - P 3 - L 1
Musí se siteswapy cyklit?
Ne, nemusí. Například u triku 7531 je typické, že žonglér žongluje fontánu (v řeči siteswapu 4444…) a naváže trikem 7531, pak znova do fontány.
Cyklit nemusíš ani 534 – uděláš 5 a 3 a 4 už je vlastně součástí té fontány. Tedy:
P 5 - L 3 - P 4 - L 4 - P 4 - L 4
Obdobně i u 633:
P 6 - L 3 - P 3 - L 4 - P 4 - L 4 - P 4
Co jsou excitované siteswapy?
Excitované siteswapy (excited siteswaps) nemohou začít z běžného triku, a to proto, že jsou asymetrické. To znamená, že potřebuješ, aby se ti na začátku nahromadily míčky v jedné ruce.
561
Jedním z nich je například 561 – 5 P - 6 L - 1 P - 5 L - 6 P - 1 L. U tohoto triku ti, i kdyby ses sebevíce snažil/a, fontána nebude nikdy navazovat, protože by v jednu chvíli byly 2 míčky v jedné ruce.
Pokud ale hodíš tzv. alternativní začátek 562, už ti z fontány 561 navazovat bude. Pro přechod z fontány proveď:
4444 – 562 – 561 – 561 – 561…
Když se chceš vrátit, zase potřebuješ nějaký mezihod – třeba trojku.
Synchronní siteswapy
Synchronní (synchra) siteswapy se zapisují do závorek. Označují triky, kde vyhazuje pravá i levá ruka zároveň (čili se nestřídají). Samozřejmě se tato skutečnost musí nějak zdůraznit. Proto se při zápisu používá závorka a znak „x“.
(6x, 4) (2, 4x)*
Synchronním trikem se 4 míčky je například (6x, 4) (2, 4x)*
- doba - P 6x ; L 4
- doba – P 2 ; L 4x
X znamená, že hážu křížem. Pokud není x, značí to rovný hod.
* značí opakování na druhou stranu.
V synchronních siteswapech existují pouze sudá čísla! A to proto, protože potřebujeme, aby hod trval sudý počet dob. Zkrátka hážeš dvěma rukama v jednu dobu, pak jednu dobu nehážeš žádnou rukou.
Typický trik s hvězdičkou je (6x, 4)* (5 míčků) -> místo toho, aby se psalo (6x 4) (4, 6x), píšeš prostě hvězdičku.
Multiplexy aneb další závorky
Teď rychlá zmínka o tzv. multiplex tricích. Ty se značí do hranaté závorky a znamená to, že míčky jsou vyhozeny ve stejnou dobu.
Tzn. - pokud mám multiplex [64], vyhodím ve stejnou dobu hod 6 a 4. Míčky samozřejmě dopadnou v odlišnou dobu kvůli rozdílné výšce.
Pár siteswaps s 5 míčky
744
P 7 - L 4 - P 4 | L 7 - P 4 - L 4
97531
P 9 - L 7 - P 5 - L 3 - P 1 | L 9 - P 7 - L 5 - P 3 - L 1
645
P 6 - L 4 - P 5 | L Ž - P 4 - L 5
(6x, 4x)
1. doba - P 6x ; L 4x
2. doba - P 6x ; L 4x
3. doba - P 6x ; L 4x
4. doba - …
(8x, 4) (4, 4)
1. doba – P 8x ; L 4
2. doba – P 4 ; L 4
3. doba – P 8x ; L 4
4. doba – P 4 ; L 4
5. doba - …
A pro největší fajnšmekry siteswapy s 6 míčky
855
P 8 - L 5 - P 5 | L 8 - P 5 - L 5
9555
P 9 - L 5 - P 5 - L 5
864
P 8 - L 6 - P 4 | L 8 - P 6 - L 4
b9531
P b (11) - L 9 - P 5 - L 3 - P 1 | L b | P 9 - L 5 - P 3 - L 1
Siteswap je fascinující spojení matematiky a umění žonglování, které umožňuje žonglérům rozvíjet své dovednosti na zcela nové úrovni. Ať už jste začátečník nebo pokročilý žonglér, pochopení principů siteswapu ti může otevřít dveře do světa nekonečných možností a patternů. Takže... co ty na to, troufneš si na siteswap?
[Autor-Ája]