FYFTcast: Thorkild May

ENGLISH VERSION BELOW

V dnešní  exkluzivní epizodě máme zakladatele KROM Kendamy Thorkilda Maye! Moderuje Honza Sekanina, člen českého KROM teamu.

Tip: Omrkni v sekci Kendama všechny Krom kendamy, které máme aktuálně skladem!

Honza: Vítejte u našeho prvního FYFT podcastu v angličtině. Dnes tu mám světového šampiona, majitele Krom kendamy Thorkilda Maye, vítej. Moje první otázka je: Jak jsi přišel ke kendamě?

Thorkild: V roce 2009 jsem dokončil první ročník střední školy a byl jsem na hudebním festivalu a odpočíval jsem v kempu. A viděl jsem na horizontu týpka, jak kendamuje a vypadalo to cool, tak jsem za ním šel a on mi představil kendamu.

Honza: Pak tu byla otázka od někoho na IG: Co za hudbu posloucháš? A já k tomu mám navíc otázku: Posloucháš hodně techno? Protože často v Krom editech jsou písničky od umělců jako Sam Gellaitry a Aphex Twin.

Thorkild: Poslouchám různou muziku. Myslím, že mám rád většinu druhů hudby. Včetně techna. Taky rád poslouchám jazz, hiphop, techno... A v poslední době se mi líbí lo-fi techno a house. Hodně se to různí. Spousta mých přátel jsou muzikanti, takže mají dobrý vliv na hudbu do videí.

Honza: Takže kendamu znáš od roku 2009. Kdy přišel nápad založit svou firmu?

Thorkild: Vlastně jsem si koupil kendamu od toho týpka, protože on měl dvě. On mě k tomu přivedl a stali se z nás kamarádi. A moji ostatní kamarádi... Víš, my jsme se dělili o tu jednu kendamu v průběhu festivalu. Tohle bylo před chytrými telefony, takže jsme si mysleli, že až se vrátíme, koupíme si kendamu online. Ale tehdy bylo skoro nemožné to udělat. Moji kamarádi už skončili střední školu a jeli na delší výlet do Japonska, Indie a Nepálu. A vlastně jsme se vsadili, že až přijedou do Japonska, navštíví kendama továrnu Ozora Kendama, Yamagata Koubou. A když nikdo neobsadí doménu kendama.dk, zaregistruju ji a oni koupí pár kendam, abych je prodal. Takže jsme začali business v roce 2010 jen jako koníček, protože jsme pořád kendamovali a všichni okolo chtěli taky. Nebyl to úplně business, spíš jsme potřebovali víc kendam. Každý s námi chtěl kendamovat a my jsme byli šťastní, že to šíříme. 

Honza: Takže sis tím vydělával? Nějaké větší peníze hned na začátku?

Thorkild: Já jsem nevěděl o businessu nic a my jsme prodávali produkt skoro za nákupní cenu. Takže jsme museli doladit naši činnost. Když jsme je vyprodali, mohli jsme koupit další várku a možná pár dalších. A pak, po pár letech, když jsem skončil střední školu, jsem jel do Indie a meditoval a poznal spoustu lidí a vrátil se do Dánska v roce 2012. Cítil jsem se inspirovaný pokračovat v kendamě, dělat eventy... Takže jsme začali dělat víc akcí. A vídat víc a víc lidí dostávat se do toho po celé zemi. Tehdy jsme měli víc dodavatelů, taky Kendama China. A dávali jsme Ozora Kendamě, Sunrise hodně zpětné vazby, protože jsme měli spoustu nápadů na zlepšení produktu. A oni jako poslouchali, ale nic neudělali. Já jsem taky pracoval pro start-up v New Yorku, společnost věnující se získávání zdrojů a nové vizuální identitě. Takže jsem se dozvěděl hodně o získávání zdrojů. A vždycky mě zajímalo, proč věci vypadají, tak jak vypadají. Myslím, že u většiny produktů je prostor pro zlepšení. Takže pro mě bylo přirozené udělat naši vlastní značku. V roce 2012 jsme založili Krom kendamu a začali jsme s produkcí.

Honza: A co znamená Krom? Má to speciální význam? 

Thorkild: No, ta volba jména byla intuitivní. Já jsem dřiv dělal graffiti a znáš ty stříbrné, chrom. Je největší a pokrývá všechny povrchy a je rychlý, takže efektivní. A vypadá fakt dobře. A řekli jsme si, že budeme prostě jako ten chrom. A mně se líbí, že to je aliterace. Jako Donald Duck, Krom kendama. A místo, abychom měli spelling v angličtině, protože chrom znamená chrom, není tam rozdíl, říkal jsem si, že bude zábava, nechat tam naše dědictví jako otisk, protože jsme měli záměr rozšířit značku do celého světa. A rád říkám, odkud jsme, v tom jménu.

Honza: Ve svém Youth 2.0 Segmentu jsi řekl, že v roce 2013 se poptávka po kendamě se postupně snižovala. Co se stalo?

Thorkild: První dánský boom jsme zažili v roce 2012. Na většině míst kendama měla tendenci být trend a pak poklesla. Myslím, že všechny kendama firmy se snažily postavit více udržitelnou komunitu a udržet hlavní hráče, udržet to v chodu. Byl to stejný příběh. Ale tehdy jsme měli méně zkušeností. Takže jsme prodávali velké množství kendam v Dánsku v roce 2012. Pak přišly další značky. Zrovna jsme založili svou vlastní značku a hodně z ní bylo odloženo kvůli nějakým problémům s kvalitou. Myslím, že tady platí Murphyho zákony, když pracuješ ve výrobě. Všechno co se může pokazit, se pokazí. Je to něco, co jsem zažil. Všechno bylo moc pomalé a když jsme konečně dostali všechny produkty, poptávka klesala. Takže to byla rozhodně výzva.

Honza: Ještě k tématu výroby. Vím, že ostatní značky měly problém s tím, že výrobce ukradl jejich shape a nabídl ho jiným značkám. Stalo se to i vám?

Thorkild: Viděli jsme hodně lidí, kteří se hodně inspirovali našimi designy... Jo... Hádám, že to je hodně citlivé téma. Je to pro mě těžké, protože hodně velkých společností se hodně inspiruje tím, co děláme my, což může být samozřejmě otravné. Na druhou stranu, když jsem nad tím přemýšlel, když to člověk otočí a místo, aby se díval negativně, uvidí pozitiva, a tím je, že děláme něco, co je tak dobré, že z toho profitují všichni lidé. Pak se u nás určitě děla správná věc. Takže když teď vidím někoho, kdo se hodně inspiruje námi, třeba všechny společnosti, které se inspirovaly, když jsme udělali Krom Deluxe, začali jsme dělat všechny ty laminace a pracovat s tvrdým dřevem. Lidi se hodně inspirovali Slaydawgem, v poslední době zase sérií Krom Pop. Myslím, že jedna z jiných velkých značek vydala hodně podobný produkt. Udělali ten kocept skoro jedna ku jedné. Nemyslím, že je to vkusné. Ale veřím, že jsme udělali něco dobře, když to chtějí jiní dělat stejně. Na konci dne je to vlastně poplácání po rameni za dělání dobrého designu.

Honza: Jo, to je nešťastný, že někdo vzal design, ale myslím, že jedna věc je kradení nápadů, hodně z toho není nutně kradení, ale jen přirozené zlepšení. Například jsem viděl hodně kontroverze ohledně base cupu, warpu. Že jiná značka, značky, ho mají. Podle mého názoru je to jen přirozené zlepšení.

Thorkild: Jo. Hádám, že to člověk vidí v každém odvětví, jak jde čas. Když novým lidem v kendamě vysvětluju, o co jde a oni se zajímají, někdy jim dávám přirovnání k tenisové raketě. Dědova stará raketa ze sklepa je celá dřevěná a relativně malá a dnes je máš s uhlíkovým vláknem a velkou plochou, hodně tech. Myslím, že první společnost, která začala používat všechny ty materiály a když se stala větší... Bylo to to stejné, ale teď je to standard. Dá se to čekat, když něco děláš, lidi se inspirují a je to všude.

Honza: Dobře, vraťme se k historii Kromu. V roce 2013 jste ty a Mathias Steen vyhráli freestyle na Dama Festu, je to tak? Jaké to bylo? Přijet hrát na svého času největší soutěž USA a vyhrát?

Thorkild: Bylo to parádní a kromě EJC v Polsku v roce 2012, kde jsem poznal Alexe z Terra a nějaké další kamarády z Evropy... Tohle byla moje druhá soutěž kromě té, kterou jsme uspořádali my. Myslím, že to bylo průkopnické. Pravděpodobně jeden z nejlepších výletů, na kterých jsem byl. Hodně z nás se znalo z online komunity a bylo to jiné než dnes, protože tehdy byl teprve raný začátek Instagramu. Pořád byly edity na Youtube. A hodně jsem se bavil s Wenatchee kendama teamem před tímto výletem a hodně jsem vzhlížel k pro hráčum z Kendama USA. Hlavně k Turneru Thorneovi. Bylo úžasné tam jet a všechny ty lidi poznat a vidět Keitha Matsumuru dělat triple inward lunar flipy A všechny tyto věci. Zároveň se předvést. Tehdy jsme Mathias a já byli dobří ve space walcích a pizza tossech, které jsme spolu vynalezli. Byla sranda tam přijet a se všemi trávit čas. Bylo to fakt super, hráli jsme kendamu 24/7 na hotelových pokojích. Bylo to bláznivé. A taky jsem tehdy poprvé potkal s kluky z Gloken (Global kendama). Oni neměli auto, takže jsme je pořád všude vozili. To byla sranda.

Honza: A ty jsi taky poznal Jakea Wiense na Dama Festu, že?

Thorkild: Určitě. A on mi řekl, že pořádá Kengarden Roots Tour to léto. A že máme přijet. A já myslím, že to říkal... Jako jsem si jistý, že chtěl, abychom přijeli, ale taky, když se na to podívám zpětně, bylo to i hezké gesto. Byl jsem hodně vytrvalý, když jsem se vrátil domů a pořád jsem mu volal a volal a skončilo to tak, že jsem mohl vzít Krom team na tu Tour. On je fakt kamarád. Teď se bavíme hodně o dětech, jsme oba designéři a kreativní lidé. Máme toho hodně společného. A oba se snažíme posunovat status quo. V poslední době se bavíme ale hlavně o těchto věcech.

Honza: Mě zajímá, kdy začala ta Deluxe série? Protože o rok později jste měli mít Pro Mody, které vypadaly podobně jako některé z té Deluxe série. Ale nikdy se to nestalo.

Thorkild: Krom Deluxe vyšly taky v roce 2013. Ukázali jsme je veřejnosti na Dama Festu. A na Pro modelech jsme pracovali ve výrobě těch Deluxe, ale jo, ty nikdy nevyšly. Byly tam věci, které nám nešly udělat dobře. A místo, abychom vydali něco, co nebylo dobré, radši jsme počkali.

Honza: A co se stalo po Deluxe v historii Kromu?

Thorkild: To byla velká část roku 2013. 2014 jsme měli první Catch and Flow Freestyle Championship v Tokiu.

Honza: Kde jsi vyhrál.

Thorkild: Jo. V semifinále jsem hrál proti Bonzovi. On byl určitě favoritem té soutěže. Já jsem měl jet lag, takže jsem místo spaní meditoval. Většinu času před tou soutěží. A Bonz byl super drsný. Měl jsem štěstí, že jsem vyhrál. Byla zábava ho jednou porazit. To mi stačilo. A teď je v Krom teamu. Po pár letech odešel z KenCo. Měli nějaké problémy a ta firma skončila krátce po tom, co odešel. Po KG Roots a Catch and Flow se naše perspektiva změnila. Místo dánské, lokální značky jsme začali přemýšlet celosvětově. Zkusit dostat naši značku a hraní ke všem a kamkoliv. A brát hráče odkudkoliv. A šířit lásku ke kendamě. Myslím, že z velké části se lidé mohou stát lepšími tím, že kendamují. A myslím, že kdyby většina lidí na světě kendamovala, byl by svět lepší místo. To je záměr toho, že jsme takhle vystoupili do světa. Když dnes máme tolik technologií může nás to rozptylovat od bytí. Protože nám pořád chodí notifikace nebo nás rozptyluje něco jiného. A kendama je prostě... Je to zvuk míru. To je starý japonský slogan. Jsem si jistý, že ten význam byl nazírán tehdy jinak. Kendama byla známá jako hra pro děti po první světové válce v Japonsku. Proto "Kendama je zvuk míru" - zatímco přestavovali zemi. Ale myslím, že dnes hodně lidí, mladých lidí, potřebuje ten zvuk míru, něco k uzemnění. A to kendama zvládne.

Honza: Taky mě zajímá, kdy ses rozhodl, že sestoupíš z postu Krom Pro hráče a budeš spíš ten týpek v pozadí, který řídí firmu?

Thorkild: 2013, 14, 15 jsem spíš jen cestoval po světě. Co nejvíc to šlo. Asi 80–100 dní v roce jsem cestoval. To byla velká zábava. A někdy tehdy jsem si uvědomil, že tato komunita je pořád tak malá. Není tady reálné místo pro skutečného profesionála. Žít prostě jen z kendamování. Většina kendama profíků, které vidíš, nejsou reálně profíci. V našem teamu Iji je full time kendama hráč, to stejné Bonz. A to byl vlastně i můj záměr. Chtěl jsem vytvořit prostředí pro profíky, ve kterém jsem sám chtěl být. Samozřejmě, výhrou světových soutěží získáš cestování a příležitosti. Ale nezaplatilo to účty. Takže jsem chtěl odstoupit a vytvořit komunitu, která je o tolik větší a o hodně lukrativnější pro profíky. Takže se může stát full time prací být kendama hráčem. Nejdřív jsem byl hráč a teď jsem spíš týpek v pozadí Kromu. Změnilo se to okolo roku 2015, 16. Líbí se mi to, protože jsem měl jakože čas zazářit jako hráč a pořád miluju kendamovat. Myslím, že je důležité posunovat kendamu na další level. Pro mě to byl přirozený vývoj, protože je tolik kreativity ve tvoření businessu a produktu a komunity a všeho... Někdo to musel udělat a já jsem se k tomu cítil povolaný.

Honza: Mám tady otázku od někoho... A to je: Jaká byla tvoje nejoblíbenější kolaborace? Protože v průběhu let jsi udělal hodně kolaborací jako Chari Co, udělal jsi dvě kendamy pro Beams. Nebo Kendama Tohoku, nedávno Jody Barton, nebo Bibi Chemnitz... Která byla tvoje nejoblíbenější?

Thorkild: Jedna, o které hodně lidí neví. A ta je vtipná. Udělali jsme Air Greenland. Což je letecká společnost, která létá do Grónska. Zavolali mi v roce 2013 a chtěli, abych tam letěl a udělal show a tak. Skončilo to tak, že nás jela celá parta a udělali jsme kolaboraci s Air Greenland. Na každém jednom letu do Grónska předtím než začal film byla reklama na naši kendamu. A to bylo fakt super, mohl sis koupit kendamu v letadle. A oni ti ji prostě přinesli.

Honza: Krom je známý svými výraznými designy. Kde ses ty designy naučil? Ve škole, nebo prostě... Freestyle učení? Tohohle typu grafického designu nebo malování.

Thorkild: Ve škole určitě ne. Já vlastně nemám moc vzdělání. Hodně věcí jsem se naučil díky lidem kolem mě. Mám hodně kamarádů umělců. A kreativních lidí okolo. Takže spolu sdílíme všechny znalosti. A když už máš nějakou techniku, tak se snažíš to objevovat. Takže to je ta odpověď.

Honza: Často mi chodila otázka, když se lidi dozvěděli, že s tebou budu dělat tento podcast: Je pořád Phil v Kromu?

Thorkild: Ne, v roce 2018 jsme se rozdělili. Původně jsme byli na začátku společnosti tři kluci. Isaac, Philip a já. Ale Isaac se pak dostal na hudební konzervatoř, v roce 2012, 13. A pak jsme pár let byli Phil a já. A pak Phil nějak vyklouznul a domluvili jsme se, že ho vyplatím. To byl rok 2018. Vlastnit společnost neznamená řídit ji sám, protože máme hodně dobrých zaměstnanců, kteří ji zlepšují, taky pro hráči a celý team... Bez nich by nebylo vůbec nic. Nejznámější zaměstnanec je asi Rolf, protože je i Pro. Bonz má taky smlouvu, pracuje na full time jako Pro hráč kromě svých honorářů. Takže je to určitě věc teamu.

Honza: Je něco, co bys chtěl na konec říct?

Thorkild: Spiel kendama altid altid – kendamuj každý den.

Honza: Díky!

Thorkild: Bylo mi potěšením.

 

Tip: Podcasty lze poslouchat i na vámi oblíbených streamovacích platformách. Doporučujeme kliknout na odběr alespoň u jedné z nich, jelikož podcasty vychází dřív než videa – budete mít tak vše jako první.

In today's exclusive episode we have Thorkild May, the founder od KROM Kendama. The interview was made by Jan Sekanina.

Jan: Welcome to out first English podcast on FYFT. Today I have world champion, owner of KROM kendama, Thorkild May. Welcome! My first question is: How did you find kendama?

Thorkild: Back in 2009 I just finished my first junior high school. And I was at a music festival and I was just chilling in our camp. And I saw this guy out in the horizon playing this game and it looked pretty cool. So I just went up to him and he introduced me to kendama.

Jan: There was one question from someone on IG and it was: What music do you listen to? And I have an extra question for that: Do you listen to a lot of techno? Because in a lot of the Krom edits there are songs from artist like Sam Gellaitry and Aphex Twin.

Thorkild: I do listen to a lot of different music.I think I like most kinds of music. Techno included. I like to listen to jazz, hiphop, techno... And recently also a lot of lo-fi techno, house... It varies a lot. A lot of my friends are musicians, so they also have a good input for music in our videos.

Jan: So, you found kendama in 2009. When did the idea to start your own company begin? 

Thorkild: I bought one kendama of the guy, because he had two. And he kinda got me into it and we became homies. And then my other friends... We ere all sharing this one kendama during the festival. This was before smartphones were really a thing, so we thought, when we come back, we will buy kendama online. But back then it was almost impossible to do. My friends they already finished high school and were going on a sabbatical trip to Japan, India and Nepal. And we basically made a bet with said when they came to Japan, they should visit the kendama factory, Ozora Kendama, Yamagata Koubou. And if nobody had taken the domain kendama.dk, I should register the domain and they will buy back a few kendamas to sell. So we started the business in 2010 just as a hobby, because we kept playing kendama all the time and everybody around us wanted to join. In the beginning it was not really like business, it was more like "we need more kendamas". Everybody wanted to play with us and we were happy to let people in.

Jan: Did you make any money of it? Like significant money in the beginning?

Thorkild: I knew nothing about business. We sold the product almost at cost. So we had to fine tune the operation. When we sold off, we could buy another batch and maybe a few more. And then, after a few years, when I finished high school I went to Inida and meditated and met a lot of different people and came back to Denmark in 2012. I felt very inspired to really go on in kendama, do some different events... So we started doing more events. And could see more and more people getting into it all over the country. We had  a few different suppliers back then, also Kendama China. And we gave Ozor Kendama, Sunrise a lot of feedback, because we had so many of ideas how to improve the product. And they listened, but they did not really take any action. I was also working for this start-up in New York, a sourcing company doing new visual identity. So I learned a lot about sourcing. And I've always wondered why things look like they do. I think with most products there is room for improvement. So it was very natural for me to make our own brand. Back in 2012, we founded Krom kendama and got started with production.

Jan: What is the meaning of Krom? Does it have a special meaning?

Thorkild: Well, the choice of name was intuitive. I used to paint graffiti and you know the silver ones, the chrome. It is the biggest and covers all surfaces and is fast, so effective. And it looks really good. And we thought we'd just be like the chrome. And I like that it's an alliteration. Like Donald Duck, Except for kendama. And instead of spelling it in English, because chrome means chrome, there is no difference, I thought it would be fun to leave our heritage there as an imprint, because we intended to get the brand out worldwide. And I like to tell where we are from, in the name.

Jan: In your Youth 2.0 Segment, you said that in 2013, the demand for kendama was slowly declining. What happened?

Thorkild: We had the first boom in Denmark back in 2012. In most places, kendama has the tendency to be a trend and then decline. I think all the kendama companies tried to build a more sustainable community and keep the core players, keep it going. It was the same story. But then we had less experience. So we sold a good amount of kendama in Denmark back in 2012. Then other brands also came in. We just started our own brand and a lot of it was delayed because of some quality issues. I think Murphy's Law applies a lot when you work in production. Everything that can go wrong will go wrong. It's something I've experienced. Everything was too slow and when we finally got all the products, the demand was under decline. So it was definitely a challenge.

Jan: Also on the topic of manufacturing. I know that other brands had a problem with the manufacturer stealing their shape and offering it to other brands. Did it happen to you too?

Thorkild: We have seen a lot of people who were very inspired by our designs... Yeah... I guess it's a delicate issue. It's tough for me because a lot of big companies tend to get very inspired by what we do, which can be annoying, of course. On the other hand, when I think about it, when you turn it around and instead of looking negatively, you see the positives, and that is that we are doing something that is so good that all the people profit from it. Then we deffinitely have the right thing going on. So now when I see someone being very inspired by what we do, like all the companies that were inspired when we did Krom Deluxe, we started doing all those laminations and working with hardwoods. People have been very inspired by Slaydawg, most recently by the Krom Pop series. I think one of the other big brands has launched a very similar product. Doing the concept almost one to one. I don't think it's very tasteful to do. But I believe we have done something good when others want to do the same. At the end of the day, it's actually a pat on the shoulder for doing a good design.

Jan: Yeah, it's unfortunate that someone took the design, but I think one thing is stealing ideas, a lot of it isn't necessarily stealing, it's just a natural progression For example, I've seen a lot of controversy about the base cup, the warp. That another brand, brands, have them. In my opinion, this is just a natural progression.

Thorkild: Yeah. I guess you can see it in every industry, as time goes on. When I explain to new people in kendama what's going on and they're interested, I sometimes give them a comparison to a tennis racket. Grandpa's old racket from the basement is all wooden and relatively small, and today you get them with carbon fiber and a big head, very tech. I think the first company that started using all those materials and when it became bigger ... It was the same, but now it's industrx standard. It is only to be expected, people get inspired and it's just the name of the game.

Jan: All right, let's go back to the history of Krom. In 2013, you and Mathias Steen won the freestyle division at Dama Fest, right? How was it? Come play the biggest US competition at that time and win?

Thorkild: It was pretty amazing and besides from the EJC in Poland in 2012, where I met Alex from Terra and some other European homies. This was my second competition besides the one we hosted ourselves. I think it was groundbreaking. Probably one of the best trips I've ever been on. Many of us knew each other from the online community and it was different than today, because then was the early beginning of Instagram. There were still edits on Youtube. And I had a lot of fun with the Wenatchee kendama crew before this trip and I looked up a lot to the Kendama USA players. Especially to Turner Thorne. It was amazing to go there and meeting all these people and see Keith Matsumuru doing triple inward lunar flips. And all these things. At the same time showing off. Back then, Mathias and I were honed at the space rolls and pizza tosses we invented together. It was fun to get there and hang out with everyone. It was really great, we played kendama 24/7 in the hotel rooms. It was crazy. And it was a time I first met the guys from Gloken (Global kendama). They didn't have a car, so we always drove them around. It was a lot of fun.

Jan: And you met Jake Wiens at Dama Fest, too, didn't you?

Thorkild: Definitely. And he told me he was hosting the Kengarden Roots Tour that summer. And that we should come. And I think he was saying it ... Like I'm sure he wanted us to come, but also, retrospectively thinking, it might have been a nice gesture. I was very persistent when I got home and I kept calling and calling him and it ended up being able to bring the Krom team on the Tour. He's a homie for sure. Now we talk a lot about kids, we are both designers and creative people. We have a lot in common. And we are both trying to push the status quo. But recently, we've been talking mainly about that stuff.

Jan: I wonder when the Deluxe series started? Because a year later you were supposed to have Pro Mods that looked similar to some of that Deluxe series. But it never happened.

Thorkild: Deluxe were also released in 2013. We showed them to the public at Dama Fest. And we were working on Pro model at the Deluxe production, but yeah, those never came out. There were things we couldn't get right. And instead of putting something out that didn't work, we'd rather wait till we get it right.

Jan: And what happened after Deluxe in the history of Krom?

Thorkild: That was a big picture of 2013. In 2014, we had the first Catch and Flow Freestyle Championship in Tokyo.

Jan: Where you won.

Thorkild: Yeah. In the semifinals, I was playing against Bonz. He was definitely the favorite of the competition. I was pretty jet lagged, so I meditated instead of sleeping. Most of the time before the competition. And Bonz was super raw. I was lucky to win. It was fun to beat him once. That was enough for me. And now he's in the Krom team. He left KenCo after a few years. They had some troubles and the company shut down shortly after he left. After KG Roots and Catch and Flow, our perspective has changed from being a Danish, local company to thinking worldwide. Trying to get our brand and our way of playing to everyone and anywhere. And recruit players from anywhere. And spread the kendama love. I think the big picture, people can become slightly better person by playing kendama. And I think if most of people in the world played kendama, the world would be a better place. That is the purpose of getting out there. Having so much wonderful technology today can be a distraction from being. Because we are always being notified or distracted by something else. And kendama is just ... It's the sound of peace. This is an old Japanese slogan. I am sure that the meaning was little bit different back then. Kendama was known as a game for children after the First World War in Japan. Therefore, "Kendama is the sound of peace" - while they were rebuilding the country. But I think a lot of people nowadays, young people, need that sound of peace, something to ground. And kendama can do that

Jan: I'm also interested in when you decided to step down from the position of Krom Pro player and be more of the guy in the background who runs the company?

Thorkild: 2013, 14, 15 I was just travelling the world. As much as possible. I had about 80-100 travelling days a year. It was a lot. of fun. And at some point I realized that this community is still so small. There is no real place for a real professional. To live off just playing kendama. Most of the kendama pros we see are not really pros. In our team Iji is a full time kendama player, the same goes for Bonz. And that was actually my purpose. I wanted to create the environment for the pro players that I wanted to be in myself. Of course, winning world championships... I could offer travels and opportunities. But at the end of the day it wouldn't pay the bills. So I wanted to step back and create a community that is so much bigger and much more lucrative for the pros. So it could actually become a full time job to be a kendama player. At first I was a player and now I'm more of a guy behind the scenes of Krom. It changed around 2015, 16. I like it because I had ,y time to shine as a player and I still love playing kendama. I think it's important to build the kendama to the next level. It was a progressing development for me, because there is so much creativity in creating a business and the product and the community and everything ... Someone had to do it and I felt I was just in the right place just to go all in on that.

Jan: I have a question from someone here... And that's: What was your favorite collab? Because through time you've done a lot of collaborations like Chari Co, you've done two kendams for Beams. Or Kendama Tohoku, recently Jody Barton, or Bibi Chemnitz... Which was your favorite?

Thorkild: One that a lot of people don't know about. And that's fun one to mention. We did Air Greenland. Which is flight company that goes to Greenland. They called me in 2013 and they wanted me to fly there and do a show and stuff. It ended up going with the whole squad and we collaborated with Air Greenland. There was a commercial for our kendama on every single flight to Greenland before the film started. And that was really sick, you could buy kendama on a plane. And they would just bring it to you.

Jan: Krom has been known for its flashy designs. Where did you learn these designs? At school, or just... Freestyle learning? This type of graphic design or painting.

Thorkild: Definitely not at school. I don't really have a lot education. I learned a lot from the people I have been around. I have a lot of artist friends. And creative people around. So we share all the knowledge together. And when you already have a technique, you try to explore. So that's the answer.

Jan: I was often asked when I told people that I was going to do this podcast with you: Is Phil still involved with Krom?

Thorkild: No, parted back in 2018. We were originally three guys at the beginning of the company. Isaac, Philip and I. But Isaac then went to the music conservatory, in 2012, 13. And then it was Phil and I for a couple years. And then Phil kinda like dipped out and we agreed for me to buy him out. That happened in 2018. Owning the company does not mean running it alone, because we have a lot of good employees who improve it, also for the pros and the whole team... Without them, there would be nothing at all. The most known employee is probably Rolf, because he is also a Pro. Bonz also has a contract, working full time as a Pro player on top of his royalties. So it's definitely a team effort.

Jan: Is there anything you would like to say to the end?

Thorkild: Spiel kendama altid altid - play kendama every day.

Jan: Thanks!

Thorkild: It was a pleasure.

 

[Autor-dejf]