Tip: Všechny MTG karty najdeš v sekci Magic: The Gathering
Co je to ten draft?
Draft je formát hry Magic: The Gathering. Spočívá v tom, že nehraješ s předpřipraveným balíkem, ale na místě si ho poskládáš z karet, které dostaneš k dispozici. Jsou to karty z boosterů (balíčků náhodných karet z určitého setu). Celý draft je hodně o skillu, dá se do nekonečna zlepšovat a jako bonus je vždycky šance, že si člověk otevře nějakou drahou kartu.
Tip: Podívej se na Magic: The Gathering boostery, které máme aktuálně skladem.
Představíme si metodu BREAD – jo, chleba. Je to nejjednodušší strategie pro začátečníky. Potom si řekneme, co je to forcing, jak správně balík postavit a taky jak se na draft připravit.
Tip: Přečti si článek o všech formátech MTG.
BREAD
BREAD je zkratka pro Bombs, Removal, Evasion, Aggro a Duds. To jsou typy karet, po kterých byste se měli při draftování dívat, seřazené podle důležitosti. Nejdřív si vysvětlíme, co ta slova znamenají, a potom si řekneme, jak to použít v praxi. |
1. Bombs
Bomby jsou hodně silné karty, které často dokážou samy o sobě vyhrát hru. Dobrým příkladem Bomby jsou bohové z War of the Spark.
Třeba God-Eternal Oketra je 3/6 za 5 man s double strikem, což je už tak dost silné – ale navíc ještě když hráč zahraje kreaturu, tak dostane 4/4 vigilance zombíka. To je hrozně moc silné. Ještě navíc když Oketra umře nebo jde do exilu, tak si ji hráč může dát jako třetí od shora do knihovny, takže se za pár kol vrátí zpátky. Tahle karta je tak silná, že pokud se jí soupeř nedokáže zbavit, tak prakticky vyhraje hru úplně sama.
Bomby jsou často velké kreatury se silnou abilitou, ale může to být i planeswalker nebo kouzlo. Obecně bývají bomby karty, kterých se dá těžko zbavit, a mají velký efekt na board.
Vždycky když má člověk na výběr bombu a není úplně mimo jeho barvy, tak by ji měl vzít, protože to jsou ty úplně nejdůležitější karty, které rozhodují o hře.
2. Removal
Removal je zabíjení. Je třeba počítat s tím, že protihráč bude mít bomby a je potřeba mít nějakou cestu, jak se jich zbavit.
Removal nemusí být nutně jenom karta, co říká "destroy target creature". Může to být i spell, co dává damage, -X/-X, znemožňuje útočení nebo blokování, ale může to být třeba i kreatura, co má Deadtouch. Prostě cokoliv, čím můžeš zabít bytosti protihráče.
Do Removalu se dají zařadit i tzv. combat tricky. To jsou instanty, které zvyšují staty vaší bytosti, aby v combatu zabila bytost protihráče. Příkladem může být třeba Giant growth. Když mám 2/2 a soupeř na mě zaútočí 3/3, tak to můžu tou 2/2 zablokovat a než se stane damage, tak jí dát +3/+3 a tím soupeřovu bytost zabít.
Takže ve finále to vlastně funguje jako zabití, jenom to nemůžeš udělat vždycky.
Mít removal je dost zásadní, takže vždycky když máš možnost vzít removal a nemáš na výběr žádnou bombu, tak po něm běž.
3. Evasion/Efficient
Když má bytost evasion, tak to znamená, že se dá těžko blokovat. V praxi to můžou být třeba kreatury, které mají Flying nebo Menace, nejdou blokovat, ale počítají se i bytosti co mají Trample, protože nezablokovaná damage projde.
Mít bytosti s Evasion je důležité, protože v draftu se často stane, že ani pro jednoho hráče není výhodné útočit a hra se tak zasekne, dokud někomu nepříjde silná karta, která to rozsekne. A proto jsou důležité třeba bytosti s flying, protože můžou takovouhle hru rozhodnout.
E ve slově BREAD ale může znamenat i Efficient. To znamená efektivní karty, neboli karty co dělají hodně za málo many.
Když narazíš na 4/4 bytost za 4 many, tak se to na první pohled nezdá nic moc, ale v draftu je taková karta mnohem silnější než v constucted formátech.
Dobrým příkladem efektivní karty je třeba Master Splicer. Stojí 4 many a když příjde do hry, vytvoří 3/3 golema co od něho dostane +1/+1, takže dohromady je to 5/5 za 4 many – a to je efektivní.
A efektivní karty ti dávají náskok před soupeřem.
4. Aggro
Aggro neznamená jenom mít levné agresivní karty, ale hlavně brát karty, které doplní křivku balíku. V ideálním případě chceme hrát každé kolo kreaturu. Takže na 2. kole za 2 many, na 3. za 3 a tak dál. Proto není dobré brát jenom velké a silné potvory, ale myslet i na začátek hry.
Pro zatím stačí vědět, že někdy se vyplatí vzít místo nejsilnější karty takovou, která dobře doplní křivku decku. K tomu kolik jak drahých karet hrát se vrátíme, až se budeme bavit o křivce.
5. Duds
Duds v překladu znamená zmetci. Jsou to karty, které na tebe většinou zbydou ke konci packu a nechceš je hrát. V takových situacích je dobré myslet na sideboard.
Pro nováčky: všechny karty, které si vybereš, ale nebudeš nakonec hrát, máš ve svém 40karetním decku stranou a mezi hrami z nich můžeš do balíku karty doplnit.
Takže když mezi posledními kartami uvidíš Plummet, Disenchant nebo Noxious Grasp, což jsou všechno hodně situační karty, které nejsou dost dobré na to, abys je hrál, tak si je vezmi pro případ, že potkáš někoho, proti komu se ti budou hodit. Může se stát, že ti taková karta vyhraje druhou nebo třetí hru.
Jak postavit balík
Než se pustíme do stavění balíku, tak chceme zmínit, že na konci draftování budeš mít 45 karet, ale použiješ jich jenom zhruba 23, takže není třeba se stresovat, když ti párkrát nepřijde žádná dobrá karta, protože jich na konci stejně použiješ jenom polovinu.
Tip: Přečti si náš článek s obecnými radami Jak postavit MTG balík
1. Ideální balík by měl být dvoubarevný
Zkušení hráči někdy hrají i víc barev, ale tohle je návod pro začátečníky a těm silně doporučujeme držet se dvou barev, protože abys mohl úspěšně hrát 3 a víc barev, musíš vědět, kolik 3. barvy tam dát, jak si vybalancovat manu a tak dál. Navíc i statisticky: nejlepší balíky mají 2 barvy.
2. Poměr karet – kolik hrát landů, kolik kreatur a kolik dalších spellů
2.1 Landy
Stejně jako pro 60karetní balíky je doporučené hrát 24 landů, pro 40karetní je to 16–17. Někdy je možné hrát i 18, ale to jenom výjimečně.
Když se podíváš na statistiky z velkých turnajů, tak zjistíš, že opravdu i profesionální hráči se drží 16–17 landů s tím, že nejčastěji je to 17.
Jestli hrát 16, nebo 17 záleží na tom, jakou máš křivku. K tomu se vrátíme později, ale takové orientační pravidlo je, že jestli máš 3 a míň karet za 5 man a dražší, hraj 16 a jestli máš 4 a víc karet za 5+ man, tak hraj 17.
2.2 Kreatury
Častá chyba začátečníků je, že hrají málo kreatur. V draftu totiž většinou vyhraje ten, kdo má větší board (to znamená, že má silnější bytosti nebo jich má víc).
Obecně se doporučuje hrát 15–18 cratur. Jestli hrát víc, nebo míň zaleží na typu balíku, který zrovna hraješ. Agresivní balíky jich většinou mají víc a kontrolní míň.
2.3 Ostatní spelly
Ostatní kouzla, co si dáš do balíku, by měly být hlavně combat triky a removal obecně. Dalších spellů se doporučuje hrát 7–9. Je možný hrát míň i víc – tady hodně záleží, kolik máš removalu a co za balík hraješ. Nevýhodou hraní 10 a víc je, že ti může přijít málo kreatur a protihráč tě převálcuje. Hraní málo spellů naopak, že se nedokážeš zbavit protihráčových hrozeb.
3. Křivka
Křivka ukazuje, kolik karet hraješ za kolik many. Obecně doporučovaná křivka vypadá nějak takhle.
Mít správnou křivku je hrozně moc důležité, protože i když budeš mít nejsilnější karty a špatnou křivku, tak všechno projedeš.
V draftu se moc nepoužívají karty za 1 manu, protože jsou sice silné ze začátku, ale když ti příjdou později ve hře, tak jsou nepoužitelné.
Jak už jsme říkali na začátku, ideálně chceš hrát v každém kole dražší karty (na druhém za 2 many, na 3. za 3 atd.). Proto je důležitější hrát víc levnějších karet a míň dražších, protože levnější potřebuješ už na začátku a dražší zase až později, takže jich stačí míň, protože si můžeš počkat, než přijdou.
A co se týče dražších karet, většinou se nevyplácí hrát víc než 5 karet, co stojí 5 a víc man, protože je můžeš dostat brzo a budou ti jenom překážet.
Je důležité dodat, že tohle se může u každého setu lišit. Některé sety mají spíš útočící mechaniky a některé defenzivní. Podle toho se rozlišují rychlejší a pomalejší sety. V rychlejším bude lepší mít křivku nižší (tedy víc levných karet) a v pomalejším zase víc dražších.
Forcing
Forcing je v překladu něco jako nucení, dělání něčeho na sílu – a to to taky je.
Forcing je třeba, když se hráč rozhodne už před draftem, že chce hrát červenou a černou, bez ohledu na to, jaké karty mu přijdou. Tohle občas dělají nováčci a většinou se to nevyplácí. Někdy se to dá použít ve formátech, kde je jedna barva nebo typ decku silnější než ostatní, ale i tak je to velký risk, protože ti karty v té barvě prostě nemusí přijít.
Trošku lepší použití forcingu je v případě, že člověk otevře nějakou bombu, kterou fakt chce hrát. Když by někdo třeba draftoval WAR a otevřel v prvním packu Oketru, může se rozhodnout, že půjde celou dobu po bílé a podle toho, co mu přijde, si zvolí druhou barvu.
Obecně se ale forcing moc nedoporučuje a u profíků se s ním téměř nikdy nesetkáš. Vždycky je lepší brát karty podle toho, co vám přijde, než slepě brát to, co se ti líbí. Jednak máš větší šanci na úspěch, jednak se tak víc naučíte.
Jak se na draft připravit?
1. Znát karty
Není nutné zapamatovat si všech 250 karet, ale je dobré vědět aspoň, jaké jsou v setu bomby a další silné karty, a vědět, co dělají.
To ti za prvé pomůže při výběru, takže například budeš vědět, že v zelené jsou rampovací karty, které umožňují zahrát velké potvory brzo, tak se nebudeš bát vzít si dražší kartu. A za druhé ti to ušetří čas. Když budeš vědět, co ty nejdůležitější karty dělají, tak nemusíš ztrácet čas čtením a máš víc času na výber.
2. Pročíst si články a podívat se na videa
Dneska už je Youtube plný videí, kde profíci draftují a vysvětlují do podrobna, proč se pro kterou kartu rozhodli – a to ti může hodně pomoct.
Druhá věc jsou články. Třeba Tonda se vždycky než jde draftovat podívá na Channel Fireball. Tam ke každému setu vychází návod, jak ho draftovat, jsou tam zhodnocené všechny karty, dočteš se tam, jestli je formát rychlý nebo pomalý a tak dál.
3. Zkusit si to (MTG draft simulátory)
DraftSim je skvělá stránka, kde si můžeš vyzkoušet draftovat i sety, které ještě nejsou venku. Sice si s nimi potom nezahraješ, ale zjistíš, co funguje, co se nevyplácí a tak dál. Jestli se chystáš na soutěž, silně doporučujeme párkrát si to tam zkusit – Tondovi tohle pomáhá nejvíc a je pak i míň nervózní.
Draftaholics Anonymous je další stránka, kterou Tonda používá pro získání lepší představy o síle karet. Funguje to jednoduše, ukážou se 2 karty, vybereš si, kterou bys hrál radši, a na základě toho vzniká žebříček karet. Díky tomu, že je draftaholiků hromada, se z žebříčku potom dá získat celkem objektivní představa o tom, jak je která karta dobrá.
[Autor-Sony]