10+ tipů a pravidel, jak hrát kroket jako profesionál

Zahradní kroket (croquet) - tradiční hra (nebo, chceš-li, sport), při níž se koule pomocí kladiv trefují do branek, pochází z Francie 14. století. Tam rolníci vyráběli obruče (branky) z vrbových větví a k odpalování míčků používali pastevecké háky. Znovu se objevila v 17. století v Irsku, kde ji viděl hrát britský výrobce hraček. Ten pak tento koncept přenesl zpět do Anglie, bylo vyrobeno vybavení a rychle se stal sportem elitní třídy.

Fun fact: Je možné, že se ti plete hra kriket (cricket) a kroket (croquet). Máme pro tebe mnemotechnickou pomůcku - pamatuj si, že při kroketu odpaluješ po zemi bramborové koule - krokety.😆

Tip: Zahradní kroket a ostatní venkovní hry najdeš v kategorii Venkovní hry.


 

Na začátek musíme zmínit důležitou věc - jednotná, mezinárodně uznávaná pravidla kroketu neexistují! Pravidla kroketu si můžeš upravovat téměř tak, jak se ti zlíbí, branky různě rozestavovat. Existuje spousta verzí kroketu - jako základní verze se v Česku využívá ta americká. Komplexní asociační kroket má mnohem složitější pravidla a je v tom tak trochu guláš.

Jak vymezit hřiště na zahradní kroket

Před samotným hraním si musíš dobře zvolit terén, kde postavíš hřiště - čerstvě posekaný trávník je naprosto ideální, ale můžeš volit jiný jak rovný, tak nerovný terén. Rozměry hřiště jsou cca 15 x 25 m, případně 16 x 24 m - kurt si ale můžeš upravit podle dostupného místa. Hřiště si ideálně ohranič ze všech čtyř rohů bílými kolíky a mezi nimi napni provázek. Začátek a konec dráhy s brankami totiž vymezují dva barevné kolíky.

Mezi kolíky jsou ocelové branky, kterými musí koule hráčů projít ve správném pořadí. Každý hráč má vlastní dřevěné kladivo (palici) a kouli, jež má stejnou barvu. Pořadí barev na barevných kolících určuje pořadí hráčů.

pravidla hry croquet, jak rozestavět hřiště

Zahradní kroket pro 4 hráče

Pro dva, resp. 4 hráče, potřebuješ 4 koule - většinou modrou, červenou, černou a žlutou. Jedna strana (o jednom nebo 2 hráčích) hraje modrou a černou kouli (1. a 3. tah hry), druhá strana má červenou a žlutou kouli (2. a 4. tah).

  • V singlové hře (1v1) mají oba hráči dvě koule,
  • v deblové hře (2v2) má každý z týmu 1 kouli.

Kroket pro 6 hráčů

2 týmy po třech

Můžeš zvolit i 6 koulí - první strana má tak modrou, černou a zelenou, druhá strana má červenou, žlutou a oranžovou kouli. V týmu po třech má každý hráč 1 kouli.

3 týmy po dvou

Můžeš hrát i po 3 týmech o 2 hráčích. Určíte si místo, kam odpálíte kouli, a kdo bude nejblíže, vybírá si jako první dvojici koulí. Následně si vybírá druhý nejbližší a poslední tým se musí spokojit s tím, co na něj zbylo. Hraje se v pořadí modrá, červená, černá, žlutá, zelená, oranžová.

Koule se vybírají po dvojicích modrá a žlutá | červená a zelená | černá a oranžová.


Hra s jednou koulí - každý sám za sebe

Při hře s jednou koulí hraje každý hráč za sebe a má jednu kouli. Tímto stylem můžeš hrát kroket pro 2 až 6 hráčů. Barvy koulí by se měly losovat, aby se pořadí pro hru určilo náhodně.

Hra mimo pořadí - budou sankce?

Pokud omylem zahraje hráč, který nebyl na tahu, není za to trest - pouze se vrátí na původní pozici a hraje hráč, který byl opravdu na tahu.

Vyber si svou kroket sadu!

Hra kroket a její cíl

Cílem hry kroket je projet koulemi skrze branky ve správném pořadí, a to na základě stanoveného schématu. Za projetí branky se počítá bod, to samé platí u obrátkového a koncového kolíku. Pořadí branek je 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, obrátkový kolík, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14. Vítězem se stává strana, u níž si každá koule napočítá 16 bodů.

hra kroket, v jakém hrát pořadí

Princip hry kroket

Cílem hry je kouli pomocí kladiva dostat všemi brankami (ve správném směru) až k cílovému kolíku. Ten, kdo se k cílovému kolíku dostane první, vyhrává - hra ale nadále pokračuje a určuje se konečné pořadí všech hráčů - "vykolíkovaná" koule se pouze odstraní ze hry.

Slovníček croquet pojmů

  • Základní úder - každý hráč má v základu 1 úder na kolo. Je to první a často jediný úder.
  • Prémiový úder (Extra Shot) - každý další úder po základním úderu. V jeden okamžik může mít hráč současně maximálně 2 prémiové údery (pozor - v jednom tahu jich za určité situace ale může nasbírat více - například za projetí brankou). Prémiové údery jsou kapitolou samou o sobě a rozebereme je podrobněji níze v článku.
  • Hráč na tahu - hráč, který má odehrát. Při kroketu může hrát pouze jeden hráč, hráči se postupně vystřídají. Pořadí hráčů určuje pořadí barev na kolících.
  • Nástřel - Pokud strefíš protihráčovu kouli svou koulí, jedná se o nástřel. Mezi brankami můžeš nastřelit pouze jednu kouli. Pokud ale projedeš branku, počet nástřelů se ti resetuje a můžeš nastřelovat znovu. Pokud projedeš další brankou, platí ta stejná situace.
  • Roquet - strefení soupeřovy koule
  • Krokování - odpálení soupeřovy koule

Mrkni na náš let´s play kroketu!

Jak hrát kroket jako mistr

Hřiště už máš vymezené a teď tě zajímá průběh hry, viď? Pojďme se na to společně podívat!

kroket-hristete

 

Jak pálit kladivem: K úderu používej pouze koncové plochy kladiva (válec nebo hranol). Z jiných částí palice se pálit nesmí.

Tip: Výhodou (hlavně při hraní komplexnějších hřišť) je značení branek, které máš projet, barevnými kolíky. Po ukončení tahu si označíš nadcházející branku a když ji v příštím kole projedeš, na konci kola označíš novou.

 

Jaká jsou pravidla kroketu?

  • Pro zahájení hry si první hráč položí kouli vedle startovacího kolíku (zhruba do vzdálenosti hlavy kladiva) a provede jeden základní úder.
  • Pokud koule začínajícího hráče po základním úderu projede brankou, hráč získává bod a jeden prémiový úder. Koule projela branku, pokud je celým objemem za její hranicí.
  • Hráči se postupně střídají podle barev na kolících a začínají ze stejného místa jako první hráč. Pokud koule zůstane stát uvnitř branky, hráč v dalším tahu musí kouli zpětně vyťuknout pryč, počkat na další tah a pokusit se branku prostřelit znovu. MODRÝ BLOK
  • Pokud hráč na tahu zasáhne kouli jiného hráče, získává dva prémiové údery. 
  • Pokud koule vyletí mimo kurt, hráč ji co nejrychleji vzdušnou čarou přemístí dovnitř kurtu na vzdálenost násady hole od nejbližší pomezní čáry. Jestliže hráči ještě zbývají údery, může odpalovat i ze vzdálenosti kratší, než je násada hole.
  • Pokud projedeš špatnou brankou, vracíš se na původní pozici a pokračuje další hráč. To samé platí, pokud branku projedeš z druhé strany. Toto pravidlo si ale můžeš upravit a pokud projedeš brankou špatně, nemusíš to řešit.
  • Jestliže začne hrát jiný hráč, než je zrovna na tahu, hra se vrací do původního stavu.
  • Konec hry nastává, když poslední hráč projede poslední branku a trefí cílový kolík. Pořadí vítězů určuje pořadí koulí, které se dotkly cílového kolíku.
 

Tip č. 1: Pravidlo s projetím branky na jeden pokus si můžeš upravit. Nemusíš se vracet (i když je to, z našich vlastních zkušeností, větší legrace). Důležité je, že bod za branku se započítá až v případě, kdy koule stabilně ukotví za hranicí branky (tedy i když ti koule branku projede a pak se odkutálí zpět do branky, nelze ji považovat za absolvovanou).

Tip č. 2: Pokud tvou kouli některý z hráčů postrčí svou koulí přes branku ve správném směru, sám získáváš bod. Neplynou z toho žádné další výhody, ale bod za branku si započítáš. To samé platí i u koncového kolíku.

Tip č. 3: Bonusové pravidlo - Za středovou branku si připočítáš 2 prémiové údery a můžeš ji projet v jakémkoli směru.

Tip č. 4: Hráč po projetí všech branek ve správném pořadí může "pirátit". Vrátí kouli zpět do pole a bude získávat prémiové údery roquetováním ostatních koulí (a přitom může pomáhat svému týmu krokováním nepřátelských koulí). Za projetí branek pirát již prémiové údery získat nemůže. Ostatní hráči navíc mohou pirátskou kouli odkrokovat na koncový kolík, čímž ji vykolíkují a odstraní ze hry.

Jak využívat prémiové údery?

Hráč získává 1 prémiový úder, pokud jeho koule projede brankou, nebo zasáhne obrátkový kolík (ve správném pořadí).

2 prémiové údery hráč získává, pokud jeho koule zasáhne cizí kouli (max. 1 koule mezi dvěma brankami) - tomu se říká "udělat roquet" nebo "roquetovat".

Jestliže hráč roquetuje, svůj 1 prémiový úder ze dvou může odehrát 4 způsoby:

  • hráč odehraje z místa, kde jeho koule po roquetování skončila,
  • hráč umístí svou kouli těsně vedle roquetované koule, přišlápne si svou kouli a udeří do ní. Tím způsobí, že jeho koule zůstane na místě, a protihráčova koule se odpálí pryč = "krokování s příšlapem",
  • hráč umístí svou kouli těsně vedle roquetované koule a provede úder = "krokování",
  • hráč umístí svou kouli vedle roquetované koule na vzdálenost hlavy kladiva a provede úder.

Druhý prémiový úder je normální úder (neboli pokračovací úder) - ten se odehrává z místa, kde koule skončila.

Prémiové údery se nesčítají! Pokud hráč získá prémiový úder například za branku nebo roquetování, předchozí zbývající prémiové údery se ruší. Pokud hráč zasáhne více koulí v jednom úderu, roquetovaná je pouze první zasažená.

 

Pokud nastane situace, kdy hráč projede brankou a následně roquetuje kouli (v jednom úderu), započítává se pouze 1 prémiový úder za branku. Jestliže hráč nejdříve roquetuje kouli a poté projede brankou, započítávají se 2 prémiové údery za roquetovanou kouli.

Tip: Jestliže se ocitneš v situaci, kdy by koule na 1 úder projela brankou a trefila cizí kouli, vyplatí se opatrně projet brankou a až po projetí strefit kouli - tím nasbíráš co nejvíce prémiových úderů.

Výjimky v prémiových úderech

Jestliže tvá koule projede dvěma brankami v pořadí (případně brankou a pak zasáhne obrátkový kolík) na jeden úder, získáváš 2 prémiové údery. Pokud koule projede dvěma brankami a na konci zasáhne obrátkový kolík, i tak získáváš 2 prémiové údery, nikoliv 3. Pamatuj, že v jeden moment je možné mít maximálně 2 prémiové údery.

Jestliže roquetuješ kouli, ve stejném tahu ji nemůžeš znovu roquetovat (resp. ji můžeš zasáhnout, ale nezískáváš žádné extra údery). Projetím další branky či strefení obrátkového kolíku v pořadí kouli "oživíš" a můžeš ji znovu roquetovat. Další možností je počkat na další tah. 


Slovo závěrem

Zahradní kroket je hra, jejíž pravidla jsou naprosto volná. Nechceš vymezovat hřiště? Prosím. Nechceš postihy za to, že ti koule neprojede brankou celým objemem? Jak je libo...

Pokud nastane situace, kterou pravidla kroketu nepokrývají, nezbývá nic jiného, než se spravedlivě mezi hráči dohodnout - a o tom to je! Zahradní croquet je skvělou zábavou pro všechny věkové kategorie, pro dospělé, pro děti i pro důchodce. Sláva kroketu!

 

[Autor-Ája]