Představme si využití Sledgehammeru v F2L. Kdy se tento algoritmus v metodě vyplatí použít?
Co je to Sledgehammer (Sledge)?
Sledgehammer je typ insertu na F2L, ale můžeš na něj narazit i v last layer algoritmech. Vložení F2L páru pomocí Sledgehammeru probíhá trochu jiným způsobem. Běžně bys pár dal nejprve pryč, pak na jeho místo vsunul to, kam patří a pak to celé vrátil zpátky. Sledgehammer ale funguje tak, že pár nejprve vložíš tam, kam patří, pak ho schováš a pak to celé vrátíš (R' F R F'). Obojí je čtyřtahový algoritmus, ale Sledge umožňuje skládat F2L efektivněji.
Tip: Podívej se, jaké kostky máme skladem v sekci Speedcube
Značení tahů je dole v článku.
Matějova kostka ve videu:
Kdy Sledgehammer v F2L použít?
Vyplatí se použít ho jen na přední sloty, nikdy ne na páry vzadu. Teď si uvedeme konkrétní triky, kdy Sledge umožní efektivnější skládání – ušetří ti rotaci nebo pár tahů.
Značení tahů najdeš dole!
1. U’ (R’ F R F’) R U’ R’
Vy platí se třeba v případě posledního páru: F’ R’ F’ R F R U’ R’ U2 L’ U L. V případě druhého nebo třetího páru ti ušetří rotaci.
Naopak nevyplatí se ti v případě: B U B2 U2 B F’ U2 F R U R’. Vidíme sice pár, ale pokud bychom ho složili tímto trikem, vyplníme si přední sloty a to se opravdu nevyplatí. Takže pokud je to jeden z tvých prvních párů, skládej ho radši klasicky, protože při udělání rotace lépe uvidíš ostatní páry.
Tento trik se taky nevyplatí tehdy, když je hrana v jiném než svém slotu.
2. U (R’ F R F’) R’ U’ R
V postatě ten stejný trik jako první, pouze hrana v páru je otočená a pár "nesedí". Oproti klasickému řešení 3x sexy move se tento trik vyplatí, je mnohem efektivnější. Když použiješ Sledgehammer v této situaci, pár se ti nastaví na tři tahy. Pak ho můžeš vložit dozadu.
3. (F R’ F’ R) U R U R’
Když je bílá kostička nahoře, dílky jsou spojené a dílky nad nimi jsou stejné. Klasickým řešením by bylo vložit roh a potom spojit. Často je dost těžké vybrat si optimální možnost Sledgehammeru, protože jich pro tento případ existuje hodně. Když použiješ Inverse Sledgehammer (Hedgeslammer), setupneš si pár na tři tahy. Vyplatí se experimentovat a přijít na to, kdy se dá Sledge použít.
Koncepty pro používání Sledgehammeru v F2L
Partial edge control
Když máš poslední pár a vidíš, že bys dostal dot OLL, můžeš použít Sledge. Není to nutnost, ale někdy se hodně vyplatí, protože si zároveň naorientuješ hrany. Někdy ale, pokud dot OLL umíš, se ti Sledge nevyplatí. U polsedního páru se ti vyplatí jen pokud už je pár spojený. Vyplatí se ale v cancel casech a když zjistíš, že nemáš naorientované žádné hrany.
Vylepšení dalšího páru
Pokud vidíš nějaký pár, použij Sledgehammer, aby sis ho nerozhodil. Umožní to lepší look ahead. Pomocí Sledge si taky můžeš vylepšit další pár a ušetřit si rotaci. To je ale spíš pro pokročilejší speedcubery. Opět doporučujeme experimentovat mimo timer a třeba přijdeš na něco, co ti vyhovuje a očem nikdo nemluví.
Značení tahů:
L - [Left] Otočení levé strany po směru hodinových ručiček (o 90 stupňů)
R - [Right] Otočení pravé strany po směru hodinových ručiček
U - [Up] Otočení horní strany po směru hodinových ručiček
D - [Down] Otočení dolní strany po směru hodinových ručiček
F - [Front] Otočení přední strany po směru hodinových ručiček
B - [Back] Otočení zadní strany po směru hodinových ručiček
M – [Middle] Otočení střední vrstvy (mezi R a L) ve směru L
E – [Equatorial] Otočení vrstvy mezi U a D ve směru strany D
S – [Standing] Otočení vrstvy mezi F a B ve směru strany F
U' – Apostrof znamená, že stranu otočíme proti směru hodinových ručiček.
U2 – 2 za písmenem znamená, že stranu otočíme o 180 stupňů. (je jedno na kterou stranu)
x – otočíme celou kostku ve směru R
y – otočíme celou kostku ve směru U
z – otočíme celou kostku ve směru F
„Rw“ (nebo jiné písmeno) – [R wide] otočení prostřední strany společně se stranou zapsanou. Rw = R+M‘, Uw = U+E‘
"r" (nebo jiné písmeno) - otočení vnitřní pravé vrstvy na 4x4. r=RW+R'
[Autor-Ája]