Ahoj Speedcubeři! Tento článek je věnován KeyHole triku v F2L. Keyhole je pokročilá metoda skládání F2L. Takže pokud už umíš Full F2L, můžeš se vrhnout na Keyhole. Tato technika se často používá při vytváření X-Crossu a celkově pomáhá zefektivnit solve. V překladu bychom tento postup nazvali "Klíčová Dírka".
Co to je KeyHole?
Keyhole je pokročilá metoda F2L (tedy "First Two Layers" stage) - způsob, jak skládat roh nebo hranu za pomoci ostatních nesložených párů. V podstatě se jedná o to, že si vysuneš nesprávný roh na místo prázdného/rozbitého slotu, vložíš tam správný roh a vrátíš jej zpět na místo. Tak dostaneš správný roh tam, kde má být, aniž by sis rozbil/a již složenou hranu.
Keyhole můžeš použít i v případě vkládání hran. Vysuň špatný roh pod místo, kam přijde správná hrana. Jakmile máš na tomto místě roh, už se ti nemá co rozbít - a tak vlož správnou hranu. Následně jen vrať spodní vrstvu do správné polohy.
Může se stát, že hranu vložíš opačně. Na rozpoznání, zda je hrana správně orientovaná, existuje jednoduchý trik.
- Zkontroluj si, zda horní barva hrany sedí s barvou středu, nebo středu opačné barvy (zelená/ modrá; oranžová/červená). V této situaci lze roh vložit na 3 tahy. V ostatních situacích budeš muset hranu vložit jinak.
Proč Keyhole používat?
Tato relativně jednoduchá metoda má hned několik výhod.
- je kratší - díky tomu je zároveň jednodušší Look Ahead ("koukání dopředu") na další pár, protože se kostka tolik nehýbe
- je efektivnější
- uděláš méně rotací, než když používáš pouze algoritmy z začátečnické metody
- zadní a levé páry můžeš skládat pohodlněji
Jak na to?
Pokud chceš řešit F2L pomocí úplné metody Keyhole, postupuj takto:
- Vlož tři ze čtyř rohů a jeden nechej nevyřešený. Nevyřešený roh se považuje za "klíčovou dírku". Odtud budeš spodní vrstvu posouvat tak, aby se klíčová dírka/nevyřešený roh zarovnal s hranou, kterou budeš vkládat.
- Zarovnej klíčovou dírku a nad střed umísti roh, který budeš vkládat a který odpovídá barvě krajního dílu směřujícího nahoru. Jakmile je tam, vložíš ho buď pomocí R U' R', pokud má být vložen na pravé straně, nebo L' U L pro levou stranu.
- Jakmile je hrana vložena, můžeš spodní vrstvu posunout zpět. Voilá - slot je složen! Pak už jen stačí takto postupovat pro zbylé dva rohy, přesunout klíčovou dírku na místo, vložit hranu a pak ji posunout zpět.
Jakmile ti zbývá poslední roh, můžeš jej vyřešit buď normální metodou Layer-By-Layer (LBL) s intuitivním F2L, nebo pomocí algoritmu. Pokud například vložíš hranu a nad ni umístíš odpovídající roh bílou stranou nahoru, můžeš použít náš oblíbený Sexy Move (R U' R' U')3x.
Pokud chceš vkládat pouze rohy pomocí keyhole, udělej následující:
- Posuň si keyhole (nevyřešený roh) pomocí D/D´ na místo, kam budeš vkládat roh.
- Přesuň správný roh nad keyhole.
- Vlož roh klasickou metodou na správné místo.
- Vrať spodní vrstvu do původní pozice.
Tipy na závěr
Keyhole je jednodušší používat spíše pro rohy než pro hrany - je to mnohem jednodušší na rozpoznávání a implementaci. Doporučujeme začít s tím. Keyhole na hrany používej jen, když ho vidíš a je opravdu jednoduchý.
Keyhole možná zabere nějaký ten čas na naučení, proto doporučujeme skládat mimo timer a hledat, kdy můžeš keyhole aplikovat (případně si pusť video nahoře, kde přední český speedcuber ukazuje jednotlivé solvy).
Nedoporučujeme používat keyhole vždy - prostě když vidíš jednoduchý pár, udělej ho hned. Spousta speedcuberů ani keyhole nepoužívá, když by jim keyhole vycházel na levačku místo pravačky.
Tak hodně štěstí!
[Autor-Ája]