Návod, jak používat metodu KeyHole na 3x3 kostku

Ahoj Speedcubeři! Tento článek je věnován KeyHole triku v F2L. Keyhole je pokročilá metoda skládání F2L. Takže pokud už umíš Full F2L, můžeš se vrhnout na Keyhole. Tato technika se často používá při vytváření X-Crossu a celkově pomáhá zefektivnit solve. V překladu bychom tento postup nazvali "Klíčová Dírka".

Co to je KeyHole?

Keyhole je pokročilá metoda F2L (tedy "First Two Layers" stage) - způsob, jak skládat roh nebo hranu za pomoci ostatních nesložených párů. V podstatě se jedná o to, že si vysuneš nesprávný roh na místo prázdného/rozbitého slotu, vložíš tam správný roh a vrátíš jej zpět na místo. Tak dostaneš správný roh tam, kde má být, aniž by sis rozbil/a již složenou hranu.

Keyhole můžeš použít i v případě vkládání hran. Vysuň špatný roh pod místo, kam přijde správná hrana. Jakmile máš na tomto místě roh, už se ti nemá co rozbít - a tak vlož správnou hranu. Následně jen vrať spodní vrstvu do správné polohy.

Může se stát, že hranu vložíš opačně. Na rozpoznání, zda je hrana správně orientovaná, existuje jednoduchý trik.

  • Zkontroluj si, zda horní barva hrany sedí s barvou středu, nebo středu opačné barvy (zelená/ modrá; oranžová/červená). V této situaci lze roh vložit na 3 tahy. V ostatních situacích budeš muset hranu vložit jinak.

Proč Keyhole používat?

Tato relativně jednoduchá metoda má hned několik výhod. 

  • je kratší - díky tomu je zároveň jednodušší Look Ahead ("koukání dopředu") na další pár, protože se kostka tolik nehýbe
  • je efektivnější
  • uděláš méně rotací, než když používáš pouze algoritmy z začátečnické metody
  • zadní a levé páry můžeš skládat pohodlněji

Jak na to?

Pokud chceš řešit F2L pomocí úplné metody Keyhole, postupuj takto:

  • Vlož tři ze čtyř rohů a jeden nechej nevyřešený. Nevyřešený roh se považuje za "klíčovou dírku". Odtud budeš spodní vrstvu posouvat tak, aby se klíčová dírka/nevyřešený roh zarovnal s hranou, kterou budeš vkládat.
  • Zarovnej klíčovou dírku a nad střed umísti roh, který budeš vkládat a který odpovídá barvě krajního dílu směřujícího nahoru. Jakmile je tam, vložíš ho buď pomocí R U' R', pokud má být vložen na pravé straně, nebo L' U L pro levou stranu.
  • Jakmile je hrana vložena, můžeš spodní vrstvu posunout zpět. Voilá - slot je složen! Pak už jen stačí takto postupovat pro zbylé dva rohy, přesunout klíčovou dírku na místo, vložit hranu a pak ji posunout zpět.

Jakmile ti zbývá poslední roh, můžeš jej vyřešit buď normální metodou Layer-By-Layer (LBL) s intuitivním F2L, nebo pomocí algoritmu. Pokud například vložíš hranu a nad ni umístíš odpovídající roh bílou stranou nahoru, můžeš použít náš oblíbený Sexy Move (R U' R' U')3x.

Pokud chceš vkládat pouze rohy pomocí keyhole, udělej následující:

  • Posuň si keyhole (nevyřešený roh) pomocí D/D´ na místo, kam budeš vkládat roh.
  • Přesuň správný roh nad keyhole.
  • Vlož roh klasickou metodou na správné místo.
  • Vrať spodní vrstvu do původní pozice.

jak složit roh metodou keyhole

 Tip: Keyhole na vkládání hran je nejefektivnější při skládání X-Crossu. Využij toho, že nemáš spodní vrstvu srovnanou se středy, vlož hranu na správné místo a až potom dorovnej spodní vrstvu.

Tipy na závěr

Keyhole je jednodušší používat spíše pro rohy než pro hrany - je to mnohem jednodušší na rozpoznávání a implementaci. Doporučujeme začít s tím. Keyhole na hrany používej jen, když ho vidíš a je opravdu jednoduchý.

Keyhole možná zabere nějaký ten čas na naučení, proto doporučujeme skládat mimo timer a hledat, kdy můžeš keyhole aplikovat (případně si pusť video nahoře, kde přední český speedcuber ukazuje jednotlivé solvy).

Nedoporučujeme používat keyhole vždy - prostě když vidíš jednoduchý pár, udělej ho hned. Spousta speedcuberů ani keyhole nepoužívá, když by jim keyhole vycházel na levačku místo pravačky.

Tak hodně štěstí!

 

Ája

Ája

Ája zásobuje náš blog nejrůznějšími články napříč všemi směry a tvoří posty na náš Instagram. Ve volném čase se věnuje kreslení, háčkování, čtení, ale převážně si oblíbila drony a speedcube. Ráda si zahraje s kamarády deskovku a užívá si, když někdy může vypnout hlavu od hektického světa.

Zájmy: Deskové hry, Drone racing, Speedcube, Malování a kreslení, Discgolf