Jak složit MEGAMINX - návod pro začátečníky

Pokud si zrovna nemůžeš video pustit, nebo třeba hledáš jen konkrétní algoritmus, máme pro tebe návod i v textové podobě. Než se ale pustíš do megaminxu, je dobré umět složit 3x3 kostku jakoukoliv metodou – bez toho ti to půjde těžko.

Tip: Pokud ještě megaminx nemáš, můžeš si vybrat v kategorii Megaminx. Pokud se chceš nejdřív naučit skládat 3x3, omrkni náš návod Jak složit Rubikovu kostku.

 Značení tahů na megaminxu je na konci článku!

Kroky:

1. Bílá hvězda

Tento krok je alternativou dělání kříže na 3x3 - a dělá se to úplně stejně. Intuitivně se bílé hrany po jedné připojují k bílému středu, tak, aby seděly i barvy po stranách.

2. F2L + S2L

F2L znamená First Two Layers a S2L Second Two Layers - oba kroky jsou vpodstatě stejné a jsou téměř totožné se skládáním prvních dvou vrstev na klasické 3x3 kostce.

Je jedno, jestli skládáš 3x3 začátečnickou metodou, nebo nějakou pokročilejší. Pokud neumíš vkládat hrany a rohy současně, prostě je vkládej po jednom.

3. Otáčení hran

Po dokončení F2L a S2L už zbývá složit jenom poslední vrstvu. Prvním krokem je udělat nahoře šedou hvězdu (nebo jiné barvy, záleží jaké máš samolepky).

S tím nám pomůžou 2 algoritmy:

  • F (R U R' U') F' - Pokud chceš otočit hranu před tebou a hranu vpravo vzadu.

megaming algoritmus fyft

  • F (U R U' R') F' - Pokud chceš otočit hranu před tebou a hranu vpravo od ní.

megaming algoritmus fyft

Všechny ostatní případy se řeší kombinací těchto dvou algoritmů.

4. Otáčení rohů

Rohy na megaminxu se otáčejí úplně stejně jako na 3x3.

  • L D' L' D - Roh, který chceš otočit si otoč na pozici vlevo u sebe a opakuj, dokud nebude otočený správně.

Spodek megaminxu se ti po prvním rohu rozháže, to je ale správně. Po otočení nesmíš otáčet kostkou. Jen otáčením horní vrstvy nasuň vlevo k sobě další roh, který je třeba otočit a opakuj pro všechny zbylé rohy. Na konci se ti spodek zase složí.

5. Permutace hran

Teď bychom měli mít všechny dílky stejnou barvou nahoru. Naším dalším úkolem je proházet hrany tak, aby ladily se středy.

Ze všeho nejdříve otáčíme horní vrstvou tak, aby nám co nejvíce hran ladilo. Nejčastěji vznikne případ, kde jsou 2 hrany správně, ale může se stát, že bude správně jen jedna.

Budeme potřebovat 2 algoritmy:

  • (R U R' U') R' F R2 U' R' U' (R U R') F' - (T perm) Použijeme, když máme správně hranu před sebou a vpravo vzadu.

megaming algoritmus fyft

  • (R U R') F' (R U R' U') R' F R2 U' R' - (J perm) Použijeme, když máme správně hranu před sebou a hranu vlevo od ní.

megaming algoritmus fyft

Pokud máš správně jen jednu hranu, prostě udělej jeden z algoritmů a potom ti budou alespoň 2 hrany sedět.

Oba algoritmy prohazují 3 dílky, takže je někdy bude třeba udělat 2x.

6. Permutace rohů

Asi nejtěžší část celé metody je tento poslední krok. Použijeme na něho něco, čemu se říká komutátor. Pokud můžeš, pusť si na tuhle část video, protože v textu se tohle těžko vysvětluje.

Použijeme k tomu 2 algoritmy:

  • R' D' R - na "schování"
  • R' D R - na "vytažení"

Funguje to tak, že vždycky "schováme" jeden roh, otočíme horní vrstvu a dáme ho na svoje místo. Zároveň s tím si "schováme" roh co byl zrovna v horní vrstvě, opět otočíme horní vtstvu a celý proces opakujeme, dokud se všechny rohy nesloží.

  1. Začneme tím, že si najdeme roh, který je na špatném místě (jeho barvy neladí s barvami hran).
  2. Podíváme se jaké má barvy - řekněme že bude modrý a červený.
  3. Dáme si ho na pozici vpravo u sebe a uděláme první algoritmus, kterým ho "schováme".
  4. V horní vrstvě najdeme místo, kam patří - místo mezi modrou a červenou hranou. Tohle místo otočením horní vrstvy nasuneme na pozici vpravo u sebe.
  5. Podíváme se, jaké barvy má roh, který tam zrovna je - řekněme že bude zelený a červený.
  6. Uděláme "vytahovací" algoritmus - tím se nám vytáhne mordočervený roh na správné místo a zelenočervený se nám tím schová.
  7. Opět najdeme místo kam schovaný roh patří - místo mezi zelenou a červenou hranou - a celý proces opakujeme pro všechny špatné rohy.

A máme hotovo! 

Značení tahů na megaminxu

opt_megaminx značení (2)

[Autor-Ája]