OLL algoritmy na Rubikovu kostku 3x3

OLL?

OLL je předposlední krok CFOP metody. Obsahuje 57 algoritmů, díky kterým můžeš naorientovat poslední vrstvu v 1 kroku.

Tip: Pokud algoritmy ještě neumíš číst, koukni na náš článek o značení tahů a pokud ještě neumíš kostku složit, pomůže ti návod Jak složit rubikovu kostku.

Jak si vybrat algoritmus?

Neuč se ten nejjednodušší, uč se ten nejlepší.

Když se budeš učit ty nejjednodušší, sice si je možná rychleji zapamatuješ a budeš je umět o chvíli dřív, než kdybys hledal(a) ty nejlepší, ale po čase zjistíš, že jsou pomalé a budeš se je stejně přeučovat. A to trvá mnohem déle.

Tip: Sháníš novou kostku? Podívej se do kategorie 3x3x3. Omrknout můžeš i Profesionální a závodní kostky. Všechny jiné tvary najdeš v sekci Speedcube.

Na co si dát pozor:

  • "Regripy" (česky přechytávání kostky) - Algoritmus by měl mít co nejméně regirpů. I když to tak často nepůsobí, přechytnutí chvíli trvá a vzniká při něm prostor pro chybu.
  • Počet tahů - Není co řešit, čím méně tahů, tím lépe (většinou).
  • Provedení (execution) - Někdy naopak může být lepší delší algoritmus, protože se dá lépe provést. Například Tperm se dá řešit (U F2 U' F2 D R2 B2 U B2 D' R2), což je 11 tahů, ale stejně se používá (R U R' U' R' F R2 U' R' U' R U R' F'), přestože je to 14 tahů, protože se používají pouze strany R, U a F, oproti prvnímu, kde je navíc ještě D a B. To dělá algoritmus snadnější na rychlé provedení.
  • "Jak to komu sedne" - I když vezmeme všechny předchozí faktory v úvahu, nedá se jednoznačně říct, který algoritmus je nejlepší. I na špičkové úrovni bychom nejspíš nenašli 2 speedcubery, kteří používají stejné PLL. Řiď se proto tím, který sedne tobě.

2-Look OLL (hotový kříž)

Sune

speedcube algoritmus fyft oll

Antisune

speedcube algoritmus fyft oll

"Háčko"

speedcube algoritmus fyft oll

"Tričko"

speedcube algoritmus fyft oll
R U R' U R U2 R' (U) R U2 R' U' R U' R'
nebo
R' U' R U' R' U2 R
(U) R U2 R' U' R U R' U' R U' R'
nebo
(U) F R U R' U' R U R' U' R U R' U' F'
R U2 R2 U' R2 U' R2 U2 R
nebo
f R U R' U' f' F R U R' U' F'

"Světla"

speedcube algoritmus fyft oll 

"Téčko"

speedcube algoritmus fyft oll

"Šipka"

speedcube algoritmus fyft oll
 
R2 D R' U2 R D' R' U2 R'
nebo
(U2) R2 D' R U2 R' D R U2 R
r U R' U' r' F R F'
nebo
(U2) l' U' L U R U' r' F
F' r U R' U' r' F R
nebo
(U') R' F R B' R' F' R B
 

Ve tvaru "T"

Ve tvaru "W"

speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
F R U R' U' F'
nebo
(U2) f U R U' R' f'
R U R' U' R' F R F'
nebo
F R U' R' U R U R' F'
L' U' L U' L' U L U L F' L' F
nebo
(U2) R' U' R U' R' U R U l U' R' U x
R U R' U R U' R' U' R' F R F'
nebo
R' U2 r' D' r U2 r' D R r

Ve tvaru "C"

Ve tvaru čtverce

speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
R' U' R' F R F' U R
nebo
(U) F R U R' y' R' U R U2 R'
R U R2 U' R' F R U R U' F'
nebo
R U R' U' B' R' F R F' B
(U2) r' U2 R U R' U r
nebo
l' U2 L U L' U l
r U2 R' U' R U' r'
nebo
(U') x' D R2 U' R' U R' D' x

Ve tvaru "S/Z"

Hotové rohy

speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
R' F R U R' U' F' U R
nebo
(U2) f R' F' R U R U' R' S'
L F' L' U' L U F U' L'
nebo
(U2) R U R' F' U' F U R U2 R'
r U R' U' M U R U' R'
nebo
(U2) M' U M U2 M' U M
R U R' U' M' U R U' r'
nebo
R U R' U' r R' U R U' r'

Ve tvaru "Y"

Ve tvaru ryby

speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
R U R' U R' F R F' R U2 R'
nebo
(U2) L' U' L U L F' L2 U' L U F
R U R' U' R' F R2 U R' U' F'
nebo
(U') r' R2 U2 R' U' R U' R' U' M'
F R U' R' U' R U R' F'
nebo
F R' F' R U R U' R' 
R U2 R2 F R F' R U2 R'
nebo
f R U R' U' f' R U R' U R U2 R'

Ve tvaru "P"

speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
f' L' U' L U f
nebo
(U2) F' U' L' U L F
(U2) f R U R' U' f'
nebo
F U R U' R' F'
S R U R' U' R' F R f'
nebo
R U B' U' R' U R B R'
R' U' F U R U' R' F' R
nebo
(U2) S' L' U' L U L F' L' f

Ve tvaru "I"

speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
R U2 R2 U' R U' R' U2 F R F'
nebo
(U) R' F R U R U' R2 F' R2 U' R' U R U R'
R U R' U R d' R U' R' F'
nebo
R' U' R U' R' U F' U F R
f R U R' U' R U R' U' f'
nebo
(U2) F U R U' R' U R U' R' F'
r U r' U R U' R' U R U' R' r U' r'
nebo
F R U R' U' R F' r U R' U' r'

Ve tvaru blesku

speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
r U R' U R U2 r'
nebo
F R' F' R U2 R U2 R'
(U2) r' U' R U' R' U2 r
nebo
l' U' L U' L' U2 l
r' R2 U R' U R U2 R' U M'
nebo
M R U R' U R U2 R' U M'
(U) F R U R' U' F' U F R U R' U' F'
nebo
M' R' U' R U' R' U2 R U' M

Ve tvaru jezdce (v šachu)

speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
r U' r' U' r U r' F' U F
nebo
F U R U2 R' U' R U R' F'
R' F R U R' F' R F U' F'
nebo
R' F R U R' F' R y' R U' R'
(U2) r' U' r R' U' R U r' U r
nebo
l' U' l L' U' L U l' U l
r U r' R U R' U' r U' r'
nebo
r U M U R' U' r U' r'

Ve tvaru .. ničeho

speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
M U R U R' U' R' F R F' M'
nebo
(U) R U R' U' R U' R' F' U' F R U R'
 F U R U2 R' U' R U2 R' U' F'
nebo
(U') r' D' r U' r' D r2 U' r' U r U r'
R U R' U R U2 R' F R U R' U' F'
nebo
(U2) R U' R' U2 R U y R U' R' U' F'
R' U' R U' R' U2 R F R U R' U' F'
nebo
(U) R' F R F' R' F R F' R U R' U' R U R'

Ve tvaru "L"

speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
F' L' U' L U L' U' L U F
nebo
R' U' R' F R F' R' F R F' U R
F R U R' U' R U R' U' F'
nebo
(U2) f U R U' R' U R U' R' f'
r U' r2 U r2 U r2 U' r
nebo
(U2) l U' l2 U l2 U l2 U' l
r' U r2 U' r2 U' r2 U r'
nebo
(U2) R' F R2 B' R2 F' R2 B R'
speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll    
(U2) r' U' R U' R' U R U' R' U2 r
nebo
l' U' L U' L' U L U' L' U2 l
r U R' U R U' R' U R U2 r'
nebo
(U') r U2 R' U' R U R' U' R U' r'
   

Žádné hrany správně

speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
F R U R' U' F' f R U R' U' f'
nebo
F R U R' U' S R U R' U' f'
R U2 R2 F R F' U2 R' F R F'
nebo
R U B' R B R2 U' R' F R F'
(U) f R U R' U' f' U' F R U R' U' F'
nebo
(U2) r' R2 U R' U r U2 r' U M'
f R U R' U' f' U F R U R' U' F'
nebo
(U) M U' r U2 r' U' R U' R2 r
speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll speedcube algoritmus fyft oll
M U R U R' U' M' R' F R F'
nebo
r' R U R U R' U' r R2 F R F'
(U') r U R' U R U2 r2 U' R U' R' U2 r
nebo
R U2 R2 F R F' U2 M' U R U' r'
R U R' U R' F R F' U2 R' F R F'
nebo
(U2) F R' F' R2 r' U R U' R' U' M'
M U R U R' U' M2 U R U' r'
nebo
r U R' U' M2 U R U' R' U' M'

Odkazy:

  • AlgDb.net - Stránka, kde najdeš další varianty algoritmů.
  • Jperm.net - Tady si můžeš změřit a potrénovat jednotlivé algy.

Značení tahů:

L - [Left] Otočení levé strany po směru hodinových ručiček (o 90 stupňů)

R - [Right] Otočení pravé strany po směru hodinových ručiček

U - [Up] Otočení horní strany po směru hodinových ručiček

D - [Down] Otočení dolní strany po směru hodinových ručiček

F - [Front] Otočení přední strany po směru hodinových ručiček

B - [Back] Otočení zadní strany po směru hodinových ručiček

M – [Middle] Otočení střední vrstvy (mezi R a L) ve směru L

E – [Equatorial] Otočení vrstvy mezi U a D ve směru strany D

S – [Standing] Otočení vrstvy mezi F a B ve směru strany F

U' – Apostrof znamená, že stranu otočíme proti směru hodinových ručiček.

U2 – 2 za písmenem znamená, že stranu otočíme o 180 stupňů. (je jedno na kterou stranu)

x – otočíme celou kostku ve směru R

y – otočíme celou kostku ve směru U

z – otočíme celou kostku ve směru F

Rw“ (nebo jiné písmeno) – [R wide] otočení prostřední strany společně se stranou zapsanou. Rw = R+M‘, Uw = U+E‘

"r" (nebo jiné písmeno) - otočení vnitřní pravé vrstvy na 4x4. r=RW+R'

značení 3x3 Rubikova kostka - notace (Rubiks Cube Notation)

 

[Autor-Ája]