Máš FPV koptéru? A lítáš tak trochu jak neřízená střela? Tak to ti asi hlavou občas proběhne myšlenka: "Jak najít ztracený dron?" Inu, je to zajímavé téma. Ale lepší bude začít větou: "Jak NEZTRATIT dron?".
Protože, když se dron neztratí, není důvod ho hledat. Takže co vlastně udělat před letem pro to, aby ti dron nefrnknul? Nejsou to věci z povinné výbavy na freestyle. Ale občas se můžou hodit. Obzvlášť, pokud se chystáš na nějaký Long range let.
GPS modul
GPSka je malá součástka, která díky sbírání signálů ze satelitů dopočítává spoustu informací jako pozice, rychlost nebo výška. To je pochopitelně výhoda - vědět, kde se dron nachází. To ale není jediný benefit!
S GPS modulem si taky můžeš aktivovat tzv. "GPS Rescue" (v Betaflightu, nebo GPS RTH v INAVu). Tato funkce po aktivaci převezme kontrolu nad dronem. Dron se potom většinou otočí zpět, vystoupá do předem dané výšky a začne letět k výchozí pozici.
Upozorňujeme, že GPS Resc funkce není určena k tomu, aby dron přistál na krabici, ze které vzletěl. Slouží pouze k tomu, aby se dron přiblížil k tobě tak blízko, že dokážeš převzít kontrolu.
Taky musíme podotknout, že se dá GPS Resc nastavit buď na páčku nebo jako na failsafe proceduru. Pokud si nastavíš, aby se ti dron začal vracet pokaždé, když ztratíš signál, může ti to uškodit víc, než bez toho.
Pokud poletíš v prostoru, kde v cestě mohou být vysoké překážky nebo třeba strop, dron to do nich může napálit..
GPS modul do FPV dronu
GPS souřadnice si můžeš zobrazit buď v OSD nebo na vysílačce. Ale to už je náš další tip. S posledními známými GPS souřadnicemi je mnohem snazší dron dohledat.
Telemetrie
Správně si nastavit spojení vysílačky s dronem je důležité! Pokud použitý systém má funkci "telemetrie", je rozhodně dobré ji používat. Musíš si ale růčo zapnout telemetrii v betaflightu.
Teprve po nastavení telemetrie v betaflightu začne řídící deska říkat informace přijímači. A ten je pak odešle do
To ještě není úplně vyhráno. Ještě musíš upozornit vysílačku, že dostává extra informace. To uděláš tak, že půjdeš do nastavení Model, pak na stránku Telemetry a níže v nastavení je Discover new sensors. Pak vysílačka zaregistruje nové hodnoty, které jí dron říká. Tohle je dobré i bez GPS modulu, ale s ním se ukáže i počet satelitů a třeba i pozice.
Pokud sis nevypnul/a telemetrii v přijímači, tak i podle signálu ve vysílačce lze určit, kterým směrem se dron nachází. A taky jestli se přibližuješ, nebo ne. V záložce Telemetry sleduj hodnotu 1RSS, kde se hodnoty pohybují od +30dB do vysokých mínusových hodnot dB.
Jak určit směr?
Lineární anténa před vysílačkou má vyšší zisk, pokud signál přijímá na celou její délku (viz obrázek levá část s hodnotou -95dB). Naopak pokud půjde signál pouze zboku (tedy na špičku antény), signál by měl být o něco horší (viz obrázek pravá část s hodnotou -104dB). Důležité je myslet na to, že pokud vůbec netušíš, kam dron spadl, tak při silnějším signálu budeš mít největší zisk, když je dron přesně před tebou nebo přesně za tebou. A při nejhorším signálu je buď vpravo nebo vlevo.
Jak tedy zjistím, že jdu správným směrem?
Jak jsme zmínili, tato hodnota určuje vzdálenost - takže čím seš blíž dronu, tím bude číslo vyšší. Až dokonce ze záporných hodnot přejde do plusových.
Pípání motorů či buzzer
Pokud nemáš externí buzzer (pípák), nastav si pípání motorů. A to jak na přepínač (zapneš ho, jakmile začneš dron hledat), tak i RX lost. Pokud totiž poškodíš přijímač, který komunikuje s vysílačkou, motory začnou pípat automaticky. Bohužel jejich pípání není tak hlasité, jako bude pípák externí.
Externí pípák může být velmi dobrý pomocník s hledáním. Některé pípáky mohou být až 130dB hlasité. Takový zvuk může být slyšet na několik desítek metrů. A ještě víc užitečný je pípák s vlastní baterií. Často se při crashi vypojí baterie, zničí nebo i vybije. Pak dron bude slyšet ještě několik hodin.
Existují i pípáky, které svítí a bzučí několik dní vkuse - například Vifly Finder nebo GEPRC Super Buzzer.
Buzzer do FPV dronu
Měj dobře rozmístěné antény.
A to jak přijímací (na kontrolu ovládání), tak vysílací (kvůli kvalitnímu obrazu). Není nic neobvyklého, že máš nulový signál ve chvíli, kdy chceš letět zpět. Je to proto, protože otočíš dron kamerou k sobě a obě antény jsou schované za baterkou. A tím, jak dron k tobě letí třeba ve 20stupňovém náklonu, tak i na pár set metrů ti přes baterku žádný signál neprojde.
Flip after crash
V Betaflightu je mód Flip after crash, která umožní otočit směr motorů. Tak se můžeš s dronem pokusit otočit. Pozor na zaseklé vrtule. Když se vrtule nemůže hýbat, riskuješ zničení motorů i ESC. Proto se zkoušej otočit jen párkrát a krátce.
Nahrávej DVR!!!
Když už dron ztratíš, není nic lepšího, než si v brýlích přehrát poslední vteřiny letu a zaměřit se na to, kudy jsi letěl/a naposled. Jakou krajinu jsi měl/a před sebou, kde bylo v tu dobu slunce apod.
Měj dobře naplánovaný let.
Znát předem trasu, kterou poletíš, je klíč k úspěšnému návratu. Nastuduj si předem mapy. Jaké typy krajin budeš přelétávat? Jaké je tam pole? Kolem kterých lesů a budov poletíš? Prostě si vytvoř záchytné body. Zároveň se ujisti, že cestou nezaletíš za horizont nebo za les. Tam signál určo nebude.
Znej přesné místo svého vzletu.
Jakmile se párkrát otočíš kolem své osy, tak nebudeš tušit, odkud jsi přiletěl/a. Tady ti ani skvělej orientační smysl nepomůže. Z dronu vypadaj všechny vesničky, kopečky i lesíky stejně. Klidně se tak můžeš vracet na úplně jiné místo, než bylo to startovací, a tam už bude ztráta signálu nevyhnutelná.
Proto je dobré mít nějaký unikátní záchytný bod, nezaměnitelný s jiným, pomůže i poloha slunce. Uvědom si, kde bude slunce, až se budeš vracet.
Vždy měj (s)pottera!
Asi víš, že létání s FPV drony je nelegální, pokud dron nesleduje 2. osoba (bez FPV brýlí). Takže letět legální longrange je v současnosti možné pouze tak, že si na naplánovanou trasu postavíš každých 500 m kámoše, který na něj bude dohlížet. Má to samozřejmě i svou výhodu při hledání dronu. Nejen, že by ti kamarád na například 5. kilometru nahlásil, že se vychyluješ z trasy, ale taky to, kde ti plus minus dron spadnul.
Přítomnosti spottera využiješ například i při běžném freestylu na louce nebo tréningu závodů. Během triků jednoduše ztratíš orientaci, a i když nabouráš pár desítek metrů daleko a dokonce i slyšíš ten zvuk nárazu, stejně budeš dezorientovaný/á. A pak nebudeš vědět, kterým směrem se vydat. A spotter ti vcelku spolehlivě dokáže říct, kde dron leží. A pokud by se spotter zrovna nedíval, i přesto je jeho sluch spolehlivější než ten pilotův.
Znej možnosti svého dronu.
Mysli na snížení vysílacího výkonu.
A teď pár slov na závěr. Zachovat dron v letu není jen otázkou štěstí. Klíčová je řada opatření - tím minimalizuješ riziko ztráty svého mazlíka. Od správného nastavení GPS modulu a využití telemetrie přes použití pípáku a módů jako je Flip after crash, až po použití klasickýho selskýho rozumu
Hledání dronu směrovou anténou na brýlích
Pokud stále chytáš nějaký obraz z dronu v brýlích a máš alespoň jednu směrovou anténu, máš další eso v rukávu. Sundej si z brýlí zbylé všesměrové antény a hledej pomocí té jedné směrové. Vydej se do míste, kde budeš mít "nejlepší obraz". Pokud se bude obraz zlepšovat, dron určitě najdeš. Některé přijímače do brýlí mají dokonce napsaný program pro hledání modelu. Mrkni do menu, třeba to umí i ty tvoje.
Bez ohledu na to, jestli jsi začátečník nebo zkušený pilot, mít plán pro zachování dronu v případě potíží je nutnost pro bezpečný a příjemný polítáníčko. Tak ať to (neu)lítá!
[Autor-David]